خودرو مشترک ایران خودرو و سایپا چیست؟
دو شرکت ایران خودرو و سایپا در حال کار روی پلت فرم خودرو مشترکی هستند؛ اما این خودرو چیست و از کجا سرچشمه گرفته است؟
محصول مشترک
فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفته است : «به زودی، خودروی اقتصادی با پلتفرم مشترک ایران خودرو و سایپا به بازار عرضه خواهد شد. با هدف ارتقای ظرفیت تولید خودرو و تنوع سبد محصولات خودروسازان، قرار است ایران خودرو و سایپا، خودرو اقتصادی تولید کنند.»
وی توضیح داده است: «با برنامهریزیهای انجام شده تا پایان تیرماه سال آینده از دو خودرو رونمایی خواهد شد که یورو پنج هستند. یک محصول جدید نیز سال آینده وارد بازار خواهد شد که گازسوز و شبیه ونهای موجود است. این خودرو بسیار پیشرفته و دارای امکانات زیادی است و قدرت پیمایش آن ۳۰۰ کیلومتر در هر بار سوختگیری است.
ایران خودرو و سایپا پس از خروج آمریکا از برجام با بحران محصول جدید روبرو شدهاند هر دو شرکت دچار قطع همکاری با شرکای خارجی خود هستند.
پژو ، سوزوکی، رنو و برخی شرکتهای طراحی و مهندسی مانند ماهله آلمان و هیوندایی پاور تک با ایران خودرو و شرکتهای سیتروئن ، کیا، رنو، برلیانس و چانگان با سایپا قطع ارتباط کردهاند.
گذشته از این قطع ارتباط هر دو شرکت در حال توسعه پلت فرم جدید خود با شرکتهایی در اروپا و آسیا بودند که با خروج این شرکتها از ایران، دچار مشکل جدید تولید این پلت فرمها شدهاند.
شرکت سایپا با خرید پلت فرم نسل قبلی تویوتا یاریس و توسعه آن، خودرو رهام را ساخته بود که از موتور شرکت برلیانس چین بهره میبرد. شرکت ایران خودرو هم با ماهله آلمان، هیوندایی پاور تک و برخی دیگر از شرکتهای اروپایی در حال توسعه پلتفرم تازه خود بود که با تحریم این پروژه متوقف شد.
سایپا هم اکنون اکثر محصولات خود را روی پلتفرم پراید یا پلتفرم توسعه یافته پراید میسازد و ایران خودرو هم محصولات خود را روی پلتفرم پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ عرضه میکنند به عنوان مثال سمند پلتفرم توسعه یافته پژو ۴۰۵ و تیبا پلت فرم توسعه یافته پراید را در خود دارند. اما تمامی این پلتفرمها بشدت قدیمی شدهاند و این دو شرکت حالا باید به دنبال محصولات جدیدی باشند.
مشکل موتور پلتفرم رهام توسط موتور "ایاف هفت" ایران خودرو که مدرنترین موتور ایرانی هست میتواند حل شود.
از طرفی ایران خودرو توانسته است به دانش ساخت پلتفرم پژو ۳۰۱ دست پیدا کند این پلتفرم پیش از اعمال تحریمهای جدید قرار بود بطور مشترک توسط ایران خودرو و سایپا استفاده شود.
این پلتفرم در سایپا روی خودرو سیتروئن سی سه و در ایران خودرو در خودروهای پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸ قرار بود استفاده شود اما با خروج پژو - سیتروئن این موضوع متوقف شد.
ایران خودرو و سایپا در طرحی موسوم به پلتفرم مشترک ال ۹۰ هم در دهه هشتاد شروع به تولید خودرو مشترک تندر ۹۰ کردند قرار بود روی پلتفرم این خودرو هم محصولات جدید این دو شرکت توسعه پیدا کند اتفاقی که البته هیچگاه روی نداد.
با وجود پرتاب موفق کپسول فضایی استارلاینر این فضاپیما نتوانست به ایستگاه فضایی بینالمللی خود را ملحق کند. این فضا پیما پس از پرتاب به مدار صحیح دست پیدا نکرده است.
ناسا گفته است: «ادامه مأموریت باتوجه به مقدار سوخت مصرفشده بیفایده بنظر میرسید.» این شکست برای مجموعه همکاریهای بوئینگ و ناسا دردناک و ناامید کننده است و همچنان سبب میشود دست روسها در زمینه پرتاب و ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی توسط موشکهای سایوز بالاتر از آمریکا باشد.
هوش مصنوعی انویدیا
شرکت انویدیا که هم اکنون از بزرگترین سازندگان پردازندههای گرافیکی جهان است در زمینه توسعه هوش مصنوعی به شدت در حال رشد است.
این شرکت با ارتقا تکنولوژیهایی مانند سامانه تشخیص تصویر، تشخیص زبان، پلتفرمهای تصمیمگیری و ساخت تراشه برای وسایل نقلیه خودران در زمینه هوش مصنوعی هم اکنون از پیشتازان محسوب میشود.
این شرکت اعلام کرده است با استفاده جدیدترین تراشههای گرافیکی V100 که ۱۰ برابر سریع تر شده اند میتواند عملکرد هوش مصنوعی را افزایش دهد.
این شرکت برای خودروهای خودران هم در حال توسعه یک معماری جدید است. این معماری مانند یک شبکه عصبی کار میکند و اجازه میدهد تعداد بسیار بالای پردازشها در کمترین زمان مورد محاسبه قرار گیرد.
آیفونهای ۲۰۲۰
آیفونهای سال ۲۰۲۰ به تکنولوژی فایو جی(5G) مجهز خواهند شد شرکت اپل فعلا در زمینه این تکنولوژی از سامسونگ و هواوی عقبتر است اما در سال ۲۰۲۰ این شرکت قصد دارد این عقب ماندگی را جبران کند.
همچنین قرار است دوربین آیفونها در سال آینده میلادی یک مرحله به جلوتر حرکت کند.
گزارش شده است که آیفونها در سال آینده لرزشگیر اپتیکال را کنار گذاشته و از فناوری تثبیتکننده تصویر در سنسورهای خود استفاده خواهند کرد.
این تغییر فناوری سبب میشود تاثیر لرزش دست در زمان عکاسی و فیلمبرداری کاهش پیدا کند.
بر اساس آخرین گزارشها اپل با کسب ۶۶ درصد از سود و ۳۲ درصد از کل درآمد گوشیهای هوشمند فعلا با وجود سهم کمتر از بازار، سهم بیشتری از سود در میان سازندگان تلفن همراه را به خود اختصاص است.
هلیکوپتر خودران پرواز کرد
شرکت آمریکایی اسکایریس موفق شد یک هلیکوپتر خودران را به پرواز درآورد این شرکت مدعی شده است این اولین هیلکوپتر خودران تجاری جهان است.
این شرکت مجموعه از الگوریتمها و سیستمهای سخت افزاری و نرمافزاری هدایت را به هلیکوپتر روبینسون آر۴۴ اضافه کرد تا بتواند این پرنده را به صورت خودران حرکت دهد.
این هلیکوپتر یک پرنده سبک چهار نفره است که میتواند با سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند. این محصول با یکبار سوخت گیری تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری قابلیت عملیات دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر