پیامدهای سقوط هواپیمایی که "اجازه پرواز نداشت"
سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ که منجر به کشته شدن ۳۹ نفر شد، خواب نمایندگان
مجلس را هم برآشفته کرده است. ظاهرا این خبر فعلا طرح استیضاح وزیر علوم را
به کنار زده و نمایندگان را وادار به واکنش کرده است.
ساعت ۹ و ۱۸ دقیقه صبح یک شنبه ۱۹ مرداد (۱۰ اوت) زمانی که نمایندگان مجلس
شورای اسلامی با ۱۳۸ رای موافق طرح ممنوعیت هرگونه تبلیغ در خصوص پیشگیری
از بارداری و کاهش فرزندآوری در کلیه رسانهها را تصویب کردند، سومین
هواپیمای ایران ۱۴۰ با ۴۸ سرنشین در ایران سقوط کرد.
پیش از آن نیز نمایندگان مجلس با شدت و حدت درگیر تصویب طرح استیضاح وزیر علوم بودند اما کشته شدن ۳۹ مسافر وخدمه هواپیمایی که قاعدتا اجازه پرواز مسافری را نداشته، بالاخره توجه نمایندگان را معطوف به امنیت مسافران کرد.
احمد خرم، وزیر سابق راه و ترابری در گفت و گو با رسانهها تاکید کرده که هواپيمایی كشوری، پرواز اين هواپيما را تاييد نكرده و به خطوط هوایی هم ابلاغ شده بود كه از اين هواپيما استفاده نكنند.
او ادامه داده: «سوال اينجاست كه مسئولان چگونه اجازه دادند كه اين هواپيما پرواز كند آن هم پرواز مسافری. اگر پرواز نظامی رخ میداد مسلما قضيه ديگری بود و ريسك آن را نهادهای نظامی بايد بپذيرند اما هواپيمایی كشوری، استانداردهای جهانی خود را دارد؛ بنابر اين استانداردهای جهانی، برای يك پرواز بايد شرایطی محقق شود. اگر هواپيمای ديروز بر خلاف اين استانداردها پرواز كرده بنابراين مسئولان بايد تخطی از قانون را مورد بررسی قرار دهند».
افشاگریهای نمایندگان مجلس
مهرداد لاهوتی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفته، از این هواپیما تاکنون فقط هفت فروند ساخته شده و از آنجا که "هیچ خط هوایی حاضر به خریداری آن نشده٬ شرکت سازنده برای استفاده از آن یک خط هوایی تاسیس کرد".
این نماینده مجلس توضیح داده که شرکت سازنده هواپیمای ایران ۱۴۰ با راهاندازی خط هوایی "سپاهان" وابسته به وزارت دفاع دو فروند از این هواپیما را وارد خطوط هوایی کرده بود.
هواپیمای ایران۱۴۰ با مجوز کمپانی اوکراینی آنتونوف در ایران تولید میشود و شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) واقع در شاهین شهر محل تولید این هواپیما است.
پیش از آن نیز نمایندگان مجلس با شدت و حدت درگیر تصویب طرح استیضاح وزیر علوم بودند اما کشته شدن ۳۹ مسافر وخدمه هواپیمایی که قاعدتا اجازه پرواز مسافری را نداشته، بالاخره توجه نمایندگان را معطوف به امنیت مسافران کرد.
احمد خرم، وزیر سابق راه و ترابری در گفت و گو با رسانهها تاکید کرده که هواپيمایی كشوری، پرواز اين هواپيما را تاييد نكرده و به خطوط هوایی هم ابلاغ شده بود كه از اين هواپيما استفاده نكنند.
او ادامه داده: «سوال اينجاست كه مسئولان چگونه اجازه دادند كه اين هواپيما پرواز كند آن هم پرواز مسافری. اگر پرواز نظامی رخ میداد مسلما قضيه ديگری بود و ريسك آن را نهادهای نظامی بايد بپذيرند اما هواپيمایی كشوری، استانداردهای جهانی خود را دارد؛ بنابر اين استانداردهای جهانی، برای يك پرواز بايد شرایطی محقق شود. اگر هواپيمای ديروز بر خلاف اين استانداردها پرواز كرده بنابراين مسئولان بايد تخطی از قانون را مورد بررسی قرار دهند».
افشاگریهای نمایندگان مجلس
مهرداد لاهوتی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفته، از این هواپیما تاکنون فقط هفت فروند ساخته شده و از آنجا که "هیچ خط هوایی حاضر به خریداری آن نشده٬ شرکت سازنده برای استفاده از آن یک خط هوایی تاسیس کرد".
این نماینده مجلس توضیح داده که شرکت سازنده هواپیمای ایران ۱۴۰ با راهاندازی خط هوایی "سپاهان" وابسته به وزارت دفاع دو فروند از این هواپیما را وارد خطوط هوایی کرده بود.
هواپیمای ایران۱۴۰ با مجوز کمپانی اوکراینی آنتونوف در ایران تولید میشود و شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) واقع در شاهین شهر محل تولید این هواپیما است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر