دوشنبه، آذر ۰۱، ۱۴۰۰

امیرحسین حاتمی در زندان تهران بزرگ «به قتل رسیده است»

 

امیرحسین حاتمی در زندان تهران بزرگ «به قتل رسیده است»


امیرحسین حاتمی

وکیل امیرحسین حاتمی، جوان ایلامی که مهر امسال بر اثر «ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی» در زندان «تهران بزرگ» جان باخت، می‌گوید شواهد نشان می‌دهد که آقای حاتمی «به قتل رسیده است».

علی مجتهدزاده شامگاه یک‌شنبه، ۳۰ آبان در جریان گفت‌وگویی در شبکه اجتماعی کلاب‌هوس، این موضوع را مطرح کرد و گفت قوه قضاییه علت مرگ این زندانی را «برق‌گرفتگی» اعلام کرده است ولی «ما فوت امیرحسین حاتمی را قتل می‌دانیم».

به گفته این وکیل، قتل این زندانی «کار یک نفر نیست» و در این باره از «رئیس سابق سازمان زندان‌ها، رئیس زندان و افسر نگهبان شکایت» شده است.

امیرحسین حاتمی، جوان ۲۲ ساله ایلامی که در یکی از بازارهای تهران مشغول به‌کار بوده، اواخر تابستان امسال در پی درگیری با فرد دیگری بازداشت و به زندان فشافویه (تهران بزرگ) منتقل شد، اما چند روز بعد اعلام شد که او در زندان جان باخته است.

با وجود این که مراجع قانونی در همان زمان دلیل مرگ آقای حاتمی را «ایست قلبی» عنوان کردند، اما خانواده او با تایید سلامت کامل او پیش از بازداشت گفته بودند که آثار ضرب و جرح را بر پیکر او مشاهده کرده‌اند.

در همین حال احمدرضا حائری، فعال سیاسی در واکنش به اعلام دلیل مرگ امیرحسین حاتمی به دلیل برق‌گرفتگی در توییتی گفته است که «بازبینی فیلم دوربین‌های مداربسته زندان تهران بزرگ برای یافتن قاتلین امیرحسین حاتمی و سپردن آنها به دست قانون کفایت می‌کند».

بازبینی فیلم دوربین های مداربسته زندان تهران بزرگ برای یافتن قاتلین امیرحسین حاتمی و سپردن آنها به دست قانون کفایت می‌کند. خانواده امیرحسین حاتمی جوان ایلامی که مظلومانه در زندان کشته شد، چشم امیدشان به شماست تا صدای دادخواهی‌شان شنیده شود. #دادخواهی #امیرحسین_حاتمی
خبر پارتی!
@KhabarParty
درگذشت #امیرحسین_حاتمی در زندان قتل است ۱- علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری در #خبرپارتی : امیرحسین حاتمی، جوان ایلامی بود که بابت نزاع به ۹ ماه حبس محکوم شد ولی چند روز بعد از حضور در زندان جان خود را از دست داد. در #قوه_قضائیه علت مرگ را دست زدن به پریز برق اعلام کردند.

در روزهای گذشته، اعضای خانواده و همشهریان امیرحسین حاتمی با تجمع مقابل این زندان، خواستار پاسخ‌گویی مسئولان درباره مرگ مشکوک او شده بودند.

سعید پرنین، دایی امیرحسین حاتمی، پیش از این در گفت‌وگو با رادیوفردا با اشاره به سلامت کامل این زندانی پیش از بازداشت گفت که امیرحسین حاتمی دو روز قبل از مرگ با خانواده‌اش تماس گرفته و گفته است که ماموران آن‌قدر او را با باتوم زده‌اند که دیگر رمقی برای او نمانده است.

مرگ زندانیان به دلیل شکنجه یا به دلایلی که هرگز اعلام نمی‌شود در زندان‌های ایران بسیار سابقه دارد.

شاهین ناصری، کارشناس بازرگانی و زندانی غیرسیاسی، در زندان بزرگ تهران بود که شهریور پارسال شهادت داده بود که در زمان حضور در اداره آگاهی شیراز «شاهد عینی شکنجه‌های قرون وسطایی» بر نوید افکاری بوده است.

اداره‌ کل زندان‌های استان تهران تاکنون درباره علت اصلی مرگ آقای ناصری توضیحی نداده است. بسیاری مرگ ناگهان آقای ناصری را «مشکوک» می‌دانند و برادرش به‌ نقل از دوستان این زندانی گفته است که او «در سلول انفرادی کشته شده است».

کشته شدن زندانیان جرایم غیرسیاسی نیز در زندان‌های ایران سابقه دارد، از جمله مهرداد طالشی، جوان ۲۱ ساله اهل دیواندره، که جنازه او نیز چند روز پس از بازداشت در بهمن سال گذشته به خانواده‌اش تحویل داده شد و نیروی انتظامی علت مرگ او را «ایست قلبی» اعلام کرد.

این در حالی است که پدر آقای طالشی در پی فرصت کوتاهی که برای دیدن جسد او یافته بود، اعلام کرد که آثار ضرب و شتم را بر سر و گردن او دیده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه، ۲۴ شهریور در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که مقامات ایران تاکنون در موردِ دست‌کم ۷۲ فردی که از ژانویه ۲۰۱۰ در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی جان خود را از دست داده‌اند، پاسخی نداده‌اند.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر