دوشنبه، آذر ۰۱، ۱۴۰۰

تظاهرات علیه سیاست آب‌رسانی دولت در شهرکرد

 

تظاهرات علیه سیاست آب‌رسانی دولت در شهرکرد


شهروندان معترض به سیاست‌آب‌رسانی دولت در مرکز استان چهارمحال و بختیاری دست به تظاهرات زدند. در روزهای گذشته اصفهان شاهد تظاهرات اقشار گوناگون در اعتراض به خشک‌شدن زاینده‌رود بود.

تظاهرات در شهرکرد

تظاهرات در شهرکرد

روز یکشنبه، ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) جمعی از کشاورزان، شهروندان عادی و فعالان زیست‌محیطی چهارمحال و بختیاری در مقابل استانداری در شهرکرد گردآمدند و به پروژه‌های انتقال آب از این استان به استان‌های کویری اعتراض کردند.

آنها خواستار جلوگیری از انتقال آب برای مصارف غیرشرب هستند.

خبرگزاری ایسنا نوشت:‌ «این افراد توقف پروژه‌های انتقال آب از جمله تونل بهشت‌آباد، گلاب و سد و تونل کوهرنگ ۳ که زندگی و معیشت مردم در این مناطق را تحت تاثیر قرار داده و موجب خشک شدن چشمه‌ها و قنوات شده، و آنها را بدون مجوز و غیر قانونی می‌دانند، خواستار هستند.»

در ادامه گزارش ایسنا آمده است که اجرای عدالت در توزیع آب، تخصیص آب به طرح‌های کشاورزی و جلوگیری از انتقال آب برای صنایع آب‌بر به استان‌های کویری از مهم‌ترین خواسته‌های تجمع‌کنندگان بوده است.د

در روزهای گذشته شهر اصفهان شاهد تظاهرات پیوسته و گسترده کشاورزان و دیگر اقشار اجتماعی به خشک‌شدن زاینده‌رود بود.

سیاست‌های غیرکارشناسانه

اعتراض به سیاست‌های آب‌رسانی دولت‌های پیشین و فعلی جمهوری اسلامی برای آب‌رسانی به مناطق گوناگون تازگی ندارد. بزرگ‌ترین تظاهرات در این زمینه در فروردین ۱۳۹۳ در شهرکرد و در اعتراض به ایجاد تونل‌های انتقال آب از این استان برگزار شد.

به گفته برخی از دعوت‌کنندگان، بیش از ۲۰هزار نفر در آن شرکت کردند. آن زمان بسیاری از نمایندگان مجلس خواستار استیضاح وزیر نیرو شدند.

اعتراض مردم اصفهان به خشک شدن زاینده رود

اعتراض مردم اصفهان به خشک شدن زاینده رود

"تونل بهشت‌آباد" برای انتقال آب از سرچشمه‌های زاگرس در چهار و محال و بختیاری به استان اصفهان و کرمان طراحی شده است و "تونل گلاب"برای انتقال آب از سرچشمه‌های کارون در چهارمحال و بختیاری به اصفهان. 

در سال‌های گذشته بارها نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرده‌اند که این پروژه‌ها غیرکارشناسی هستند و خطرات زیست‌محیطی زیادی در پی دارند.

دولت‌های گوناگون جمهوری اسلامی تاکنون نتوانسته‌اند برنامه منظمی برای مبارزه با کم‌آبی بریزند. گاهی آب زاینده‌رود را به یزد انتقال می‌دهند و با خشک‌شدن زاینده‌رود به فکر انتقال آب از استان‌های دیگر به اصفهان می‌افتند.

در اسفند ماه ۱۳۹۱ کشاورزان اصفهانی پس از چند نوبت اعتراض مسالمت‌‌آمیز، لوله انتقال آب از زاینده رود به یزد را تخریب کردند.

به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی تازه به این نتیجه رسیده است که برای طرح‌های عمرانی باید از کارشناسان و پژوهشگران استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، ابراهیم رئیسی روز یکشنبه، امروز، در جلسه هیأت دولت با اشاره به مشکلات ناشی از کم‌آبی و خشکسالی گفته است: «همه دستگاه‌های مرتبط وظیفه دارند در مشورت با جوامع دانشگاهی راه حل ملی برای خشکسالی بیابند.»

 زمستان ۹۶ خشک‌ترین فصل نیم قرن گذشته در ایران است و تهران تازه در ۲۷ دی روی برف به خود دید. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، کاهش ۶۰ تا ۷۰درصدی بارندگی به نسبت سال گذشته را در ۵۰سال گذشته بی‌سابقه می‌خواند. محمدرضا بختیاری می‌گوید در ایران تغییر اقلیم رخ داده و باید بر این اساس زندگی کرد که چاره‌ای جز صرفه‌جویی نیست.

خشکسالی در ایران؛ تهدیدی طبیعی یا بحرانی مدیریتی؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر