در پی تحریم بیمهای کشتیهای ایرانی نشت احتمالی نفت از این
کشتیها با پیامدهای زیانبار همراه خواهد بود. بنا بر یک گزارش، در صورت نشت نفت از
نفتکشهای ایرانی بیمه نشده، تأمین هزینه پاکسازی لکه نفتی سالها طول میکشد.
تحریم بیمه کشتیهای ایرانی توسط اروپا صاحبان کشتیها را به سوی استفاده از
بیمههای امتحاننشده سوق داده است. این مسئله این نگرانی را دامن زده که دولتها
مجبور شوند بهای نشت نفت را بپردازند.
تحریمهای جدید اروپا که از ماه جولای آغاز شده، شرکتهای بیمه اروپایی را از
بیمه کردن نفتکشهای ایرانی منع کرده است.
نیگل کاردن در عین حال اضافه کرده که بالاترین هزینهزمانی است که یک نفتکش
غرق شده و از ناوگان کشتیهای حمل نفت خام ایران خارج میشود و باید با گزینههای
محدود جایگزین شود.
وی گفته عدم دسترسی به بیمههای قابل اطمینان ریسکی برای دولتها و به خصوص
کشورهای ساحلی است که حادثه غرق شدن کشتی میتواند در آبهای آنها اتفاق
بیفتد.
جانشین مدیرعامل کلوب حفاظت و غرامت ادامه داده: «اگر نشت نفت مثلا در سنگاپور
یا مالزی اتفاق بیفتد، ما میدانیم که برای آنها بسیار گران خواهد بود و این یک
ریسک قابل توجه است».
کشورهای اروپایی خرید نفت ایران را تحریم کردهاند اما برخی از کشورهای آسیا
همچنان به خرید نفت از ایران ادامه میدهند.
در صورت نشت نفت از یک نفتکش بیمهنشده، حداکثر تا سقف ۸۰۰ میلیون دلار از طرف
بنیاد بینالمللی جبران آلودگیهای نفتی پرداخت خواهد شد. باقی هزینهها را کشوری
که آبهایش دچار آلودگی شده باید به تنهایی پرداخت کند.
پاکسازی آلودگی ناشی از نشت نفت در آلاسکا در سال ۱۹۸۹ بیش از ۷ میلیارد دلار
هزینه برداشت.
یک شرکت بیمه هندی که بیمه نفتکشهای ایرانی را پذیرفته، تا سقف ۵۰ میلیون
دلار خسارت پرداخت میکند در حالی که سقف پرداخت شرکتهای حفاظت و غرامت اروپایی یک
میلیارد دلار است.
ایران در صورت نشت نفتکشهایش باید بقیه هزینه پاکسازی را خودش تامین کند.
رویترز از قول مدیر یک شرکت بیمه ایسلندی نوشته در صورت بروز یک نشت نفتی بزرگ از
یک نفتکش ایرانی، تهیه کردن پول لازم برای پاکسازی آن تا سالها طول خواهد
کشید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر