ایران: توقیف کشتی تجاری طبق مقررات صورت گرفته است
ایران اعلام کرد که توقیف کشتی تجاری در تنگه هرمز به حکم دادگاه و در پی
دعوایی حقوقی میان یک شرکت نفتی ایرانی و کنسرن کشتیرانی "مرسک" صورت گرفته
است. ظاهرا توقیف کشتی به شرط پرداخت خسارت به شرکت ایرانی لغو خواهد شد.
وزارت امور خارجه ایران توقیف کشتی تجاری کنسرن کشتیرانی دانمارکی "مرسک"
در خلیج فارس را قانونی خواند. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،
روز چهارشنبه (۹ اردیبهشت / ۲۹ آوریل) گفت: «این اقدام در چارچوب قوانین و
مقررات جمهوری اسلامی ایران و مطابق با مقررات و رویههای بینالمللی
انجام شده است.»
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، توقیف کشتی "براساس حکم قبلی دادگاه و به درخواست شاکی خصوصی" صورت گرفته است.
خبرگزاری فرانسه نیز مینویسد که یک دعوای حقوقی منجر به توقیف کشتی تجاری "مرسک" در خلیج فارس شده است.
این خبرگزاری به نقل از یک مقام مسئول بندر شهید باهنر (در بندر عباس)، گزارش داده است که کشتی "بر اساس حکم دادگاه" در تنگه هرمز توقیف و به سوی بندر شهید باهنر هدایت شده است.
بیشتر بخوانید: اخبار ضدونقیض در باره توقیف یک کشتی خارجی در تنگه هرمز
به گفته این مقام مسئول، حکم توقیف کشتی نتیجه دعوایی حقوقی میان شرکت کشتیرانی "مرسک" و یک شرکت تولیدات نفتی ایرانی بوده که درخواست خسارت کرده است؛ کشتی زمانی از توقیف خارج میشود که دادگاه اجازه دهد.
تیراندازی بهسوی کشتی
به گزارش خبرگزاری آلمان، واحدهای نیروی دریایی سپاه پاسداران سهشنبه به روی کشتی تجاری که در حال عبور از تنگه هرمز بود، آتش گشوده و سپس آن را به سوی ساحل بندر شهید باهنر هدایت کردند. در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی میگویند که کشتی را در آبهای ایران توقیف کردهاند، "مرسک" تاکید میکند که توقیف در آبهای بینالمللی صورت گرفته است.
خبرگزاری فرانسه مینویسد که این کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی "ریکمرز" و به سفارش کنسرن دانمارکی "مرسک" در راه بوده است.
"مرسک" پس از تصویب تحریمهای اقتصادی علیه ایران در اکتبر ۲۰۱۲ اعلام کرد که فعالیتهای خود در ایران را متوقف میکند. یک مقام مسئول در "مرسک" به خبرگزاری فرانسه گفته که کشتی توقیف شده متعلق به این شرکت نیست. همچنین خدمه کشتی جزو کارکنان این کنسرن نیستند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت تولیدات نفتی ایرانی حاضر به موضعگیری در این باره نشده است. خبرگزاری آلمان به نقل از مقامات مسئول کشتیرانی ایران مینویسد که "شرکت نفت پارس" سالهاست با "مرسک" دعوای حقوقی دارد. گفته میشود که پس از تشکیل چند دادگاه، سرانجام حکمی علیه کنسرن "مرسک" صادر شده است.
طبق حکم دادگاه، "مرسک" باید خسارتی به شرکت نفت پارس بپردازد که مبلغ آن روشن نیست. به نظر میرسد این خسارت پرداخت نشده است. به گفته مقامات کشتیرانی ایرانی، این دلیل توقیف کشتی تجاری "مرسک" در آبهای ایران و هدایت آن به سوی بندر عباس بوده است.
وضعیت خدمه کشتی
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که تمامی ۲۴ خدمه کشتی که با پرچم جزایر مارشال حرکت میکند، در سلامت کامل به سر میبرند و محدودیتی در ارائه خدمات کنسولی به آنان وجود ندارد.
خبر سلامتی خدمه کشتی را سخنگوی کنسرن کشتیرانی دانمارکی "مرسک" در کپنهاگ نیز تایید کرده است.
به نوشته خبرگزاری ایرنا، کاپیتان کشتی تبعه بلغارستان، و افسر دوم آن تبعه روسیه هستند. برخلاف اخبار ضد و نقیضی که پیش از این انتشار یافته، شهروند آمریکایی در میان خدمه کشتی وجود ندارد، بلکه بیشتر خدمه تبعه کشورهای اروپای شرقی و آسیایی هستند.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، توقیف کشتی "براساس حکم قبلی دادگاه و به درخواست شاکی خصوصی" صورت گرفته است.
خبرگزاری فرانسه نیز مینویسد که یک دعوای حقوقی منجر به توقیف کشتی تجاری "مرسک" در خلیج فارس شده است.
این خبرگزاری به نقل از یک مقام مسئول بندر شهید باهنر (در بندر عباس)، گزارش داده است که کشتی "بر اساس حکم دادگاه" در تنگه هرمز توقیف و به سوی بندر شهید باهنر هدایت شده است.
بیشتر بخوانید: اخبار ضدونقیض در باره توقیف یک کشتی خارجی در تنگه هرمز
به گفته این مقام مسئول، حکم توقیف کشتی نتیجه دعوایی حقوقی میان شرکت کشتیرانی "مرسک" و یک شرکت تولیدات نفتی ایرانی بوده که درخواست خسارت کرده است؛ کشتی زمانی از توقیف خارج میشود که دادگاه اجازه دهد.
تیراندازی بهسوی کشتی
به گزارش خبرگزاری آلمان، واحدهای نیروی دریایی سپاه پاسداران سهشنبه به روی کشتی تجاری که در حال عبور از تنگه هرمز بود، آتش گشوده و سپس آن را به سوی ساحل بندر شهید باهنر هدایت کردند. در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی میگویند که کشتی را در آبهای ایران توقیف کردهاند، "مرسک" تاکید میکند که توقیف در آبهای بینالمللی صورت گرفته است.
خبرگزاری فرانسه مینویسد که این کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی "ریکمرز" و به سفارش کنسرن دانمارکی "مرسک" در راه بوده است.
"مرسک" پس از تصویب تحریمهای اقتصادی علیه ایران در اکتبر ۲۰۱۲ اعلام کرد که فعالیتهای خود در ایران را متوقف میکند. یک مقام مسئول در "مرسک" به خبرگزاری فرانسه گفته که کشتی توقیف شده متعلق به این شرکت نیست. همچنین خدمه کشتی جزو کارکنان این کنسرن نیستند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت تولیدات نفتی ایرانی حاضر به موضعگیری در این باره نشده است. خبرگزاری آلمان به نقل از مقامات مسئول کشتیرانی ایران مینویسد که "شرکت نفت پارس" سالهاست با "مرسک" دعوای حقوقی دارد. گفته میشود که پس از تشکیل چند دادگاه، سرانجام حکمی علیه کنسرن "مرسک" صادر شده است.
طبق حکم دادگاه، "مرسک" باید خسارتی به شرکت نفت پارس بپردازد که مبلغ آن روشن نیست. به نظر میرسد این خسارت پرداخت نشده است. به گفته مقامات کشتیرانی ایرانی، این دلیل توقیف کشتی تجاری "مرسک" در آبهای ایران و هدایت آن به سوی بندر عباس بوده است.
وضعیت خدمه کشتی
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که تمامی ۲۴ خدمه کشتی که با پرچم جزایر مارشال حرکت میکند، در سلامت کامل به سر میبرند و محدودیتی در ارائه خدمات کنسولی به آنان وجود ندارد.
خبر سلامتی خدمه کشتی را سخنگوی کنسرن کشتیرانی دانمارکی "مرسک" در کپنهاگ نیز تایید کرده است.
به نوشته خبرگزاری ایرنا، کاپیتان کشتی تبعه بلغارستان، و افسر دوم آن تبعه روسیه هستند. برخلاف اخبار ضد و نقیضی که پیش از این انتشار یافته، شهروند آمریکایی در میان خدمه کشتی وجود ندارد، بلکه بیشتر خدمه تبعه کشورهای اروپای شرقی و آسیایی هستند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر