لاشه هواپیمای تهران - یاسوج پیدا شد
لاشه هواپیمای پرواز تهران یاسوج در منطقه دنگزلو در
پادنای سمیرم پیدا شده است. قرار است هیأتی از فرانسه برای بررسی علت سقوط
هواپیمای تهران – یاسوج به ایران سفر کند.
خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از جعفر گوهرگانی معاون پشتیبانی استانداری
کهگیلویه وبویراحمد از منطقه دنگزلو در پادنای سمیرم گزارش داد که لاشه
هواپیمای تهران - یاسوج در همین منطقه پیدا شده است.
رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی روز دوشنبه (۱۹ فوریه / ۳۰ بهمن) به خبرگزاری ایرنا گفت، هیأتی هفت نفره از فرانسه شامگاه دوشنبه وارد تهران خواهد شد تا در جلسات بررسی دلیل سقوط هواپیمای "ای تی آر" شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر تهران – یاسوج شرکت کند.
به گفته او سه تن از اعضای این هیأت فرانسوی عضو کمیسیون بررسی سوانح هوایی فرانسه و چهار تن دیگر نیز از کارخانه سازندهی هواپیمای "ای تی آر" هستند.
این مقام رسمی همچنین از آمادگی شرکت کانادایی سازندهی موتورهای این هواپیما برای اعزام کارشناس به ایران به منظور بررسی دلیل سقوط هواپیمای مزبور سخن گفت.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور گفت که "جعبه سیاه این هواپیما تا کنون پیدا نشده، اما اطلاعات ضبط شده در آن در ایران قابل استخراج است".
"امکان کشف محل دقیق سقوط از طریق ماهواره"
مقامات ایران همچنین امیدوارند که از طریق دریافت تصاویر ماهوارهای سریعتر بتوانند محل دقیق سقوط هواپیمای تهران – یاسوج را ردیابی کنند.
مجتبی سرداقی، معاون سازمان فضایی جمهوری اسلامی به خبرگزاری ایسنا گفت: «برای یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از کشورهای اروپایی و چین درخواست کردهایم که اگر ماهوارههایشان تصویری را رصد کردند، سریعا اطلاع دهند.»
طبق اظهارات او "امکان یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از طریق ماهواره وجود دارد، به شرطی که ماهوارهای از منطقه [مورد نظر] عبور کند". معاون سازمان فضایی ایران به سامانهی این سازمان برای برقراری ارتباط با دیگر کشورها در مواقع بحران اشاره کرد.
ادامه تلاشهای امداد گران
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از جلال پوران فرد، رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد گزارش داد که نیروهای امدادی تمامی امکانات خود را بسیج کرده و با کمک ۸۰ تکنسین در تلاش برای یافتن لاشهی هواپیمای تهران – یاسوج هستند.
طبق گفتهی او عملیات جستجو بامداد دوشنبه (۱۹ فوریه / ۳۰ بهمن) با مشارکت ۱۵ تیم امدادی و گروههای محلی از سر گرفته شده است.
هواپیمای آی تی آر شرکت هواپیمایی آسمان که ساعت هشت و پنج دقیقهی صبح یکشنبه (۲۹ بهمن) به وقت محلی فرودگاه مهرآباد را ترک کرده بود، حدود ۵۰ دقیقه پس از پرواز از صفحه رادار ناپدید شد.
به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید
به گفتهی مقامات رسمی این هواپیما در اطراف شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان در منطقهای کوهستانی سقوط کرده است. همه ۶۶ مسافر و خدمه آن در این سانحه کشته شدهاند. شرایط نامساعد جوی تلاشهای امدادگران برای یافتن لاشه هواپیما را در روز وقوع حادثه دشوار کرده بود.
پوران فرد با اشاره به وجود یکصد قله در این منطقهی کوهستانی گفت که در عملیات روز دوم، احتمال بهکارگیری پهپاد و بالگرد در صورت مساعد بودن شرایط جوی وجود دارد.
بیشتر بخوانید: همه ۶۵ سرنشین هواپیمای تهران ـ یاسوج کشته شدهاند
خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داد که بالگردهای سازمان اورژانس کشور بامداد دوشنبه بر فراز رشته کوههای دنا به پرواز درآمدهاند، اما تودههای سنگین و پرفشار در ارتفاعات باعث کاهش دید عمودی و افقی شده، به طوری که عملیات جستجو همچنان با مشکل روبرو است.
ناوگان کهنه
شرکت هواپیمایی آسمان از نظر ایمنی جزو شرکتهای هواپیمایی خوشنام نیست و در فهرست سیاه اتحادیهی اروپا قرار دارد. سقوط هواپیما در ایران در سالهای گذشته بارها اتفاق افتاده است و دلیل آن کهنه بودن ناوگان هوایی و وضعیت بد فنی برخی هواپیماها عنوان میشود.
بسیاری از هواپیماها در ایران، بویژه هواپیماهای شرکتهای کوچک، بیش از ۴۰ سال قدمت دارند. هواپیمای تهران – یاسوج که حال دچار سانحه شده، ۲۵ سال پیش ساخته شده بود.
علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان گمانهزنیهای مطرح شده درباره "نقص فنی" این هواپیما را رد کرده و "شرایط جوی و منطقه نامناسب فرودگاه یاسوج" را علت سانحه ذکر کردهاند.
این درحالی است که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران از "ایمن بودن فرودگاه یاسوج" سخن گفته است.
ایران به دلیل تحریمهای ناشی از مناقشه بر سر برنامهی اتمی خود، سالها از خریدن هواپیماهای مدرن محروم بود. پس از توافق هستهای، قراردادهایی با ایرباس، بوئینگ و ATR برای خرید هواپیماهای جدید منعقد شد و تا کنون حدود ۱۰ فروند هواپیمای جدید به ایران تحویل داده شده است.
به گزارش رسانهها، شرکت هواپیمایی آسمان در پروازهای کوتاه داخلی از شش فروند هواپیمای ATR-72 استفاده میکند. این هواپیما یک هواپیمای ملخی دو موتوره از خانوادهی هواپیماهای منطقهای با گنجایش کم است که توسط شرکت ایتالیایی ـ فرانسوی ATR تولید شده است.
هواپیمای تهران ـ یاسوج هر روز یک پرواز رفت و برگشت دارد و به صورت میانگین ۵۰ تا ۶۰ مسافر حمل میکند.
رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی روز دوشنبه (۱۹ فوریه / ۳۰ بهمن) به خبرگزاری ایرنا گفت، هیأتی هفت نفره از فرانسه شامگاه دوشنبه وارد تهران خواهد شد تا در جلسات بررسی دلیل سقوط هواپیمای "ای تی آر" شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر تهران – یاسوج شرکت کند.
به گفته او سه تن از اعضای این هیأت فرانسوی عضو کمیسیون بررسی سوانح هوایی فرانسه و چهار تن دیگر نیز از کارخانه سازندهی هواپیمای "ای تی آر" هستند.
این مقام رسمی همچنین از آمادگی شرکت کانادایی سازندهی موتورهای این هواپیما برای اعزام کارشناس به ایران به منظور بررسی دلیل سقوط هواپیمای مزبور سخن گفت.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور گفت که "جعبه سیاه این هواپیما تا کنون پیدا نشده، اما اطلاعات ضبط شده در آن در ایران قابل استخراج است".
"امکان کشف محل دقیق سقوط از طریق ماهواره"
مقامات ایران همچنین امیدوارند که از طریق دریافت تصاویر ماهوارهای سریعتر بتوانند محل دقیق سقوط هواپیمای تهران – یاسوج را ردیابی کنند.
مجتبی سرداقی، معاون سازمان فضایی جمهوری اسلامی به خبرگزاری ایسنا گفت: «برای یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از کشورهای اروپایی و چین درخواست کردهایم که اگر ماهوارههایشان تصویری را رصد کردند، سریعا اطلاع دهند.»
طبق اظهارات او "امکان یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از طریق ماهواره وجود دارد، به شرطی که ماهوارهای از منطقه [مورد نظر] عبور کند". معاون سازمان فضایی ایران به سامانهی این سازمان برای برقراری ارتباط با دیگر کشورها در مواقع بحران اشاره کرد.
ادامه تلاشهای امداد گران
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از جلال پوران فرد، رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد گزارش داد که نیروهای امدادی تمامی امکانات خود را بسیج کرده و با کمک ۸۰ تکنسین در تلاش برای یافتن لاشهی هواپیمای تهران – یاسوج هستند.
طبق گفتهی او عملیات جستجو بامداد دوشنبه (۱۹ فوریه / ۳۰ بهمن) با مشارکت ۱۵ تیم امدادی و گروههای محلی از سر گرفته شده است.
هواپیمای آی تی آر شرکت هواپیمایی آسمان که ساعت هشت و پنج دقیقهی صبح یکشنبه (۲۹ بهمن) به وقت محلی فرودگاه مهرآباد را ترک کرده بود، حدود ۵۰ دقیقه پس از پرواز از صفحه رادار ناپدید شد.
به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید
به گفتهی مقامات رسمی این هواپیما در اطراف شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان در منطقهای کوهستانی سقوط کرده است. همه ۶۶ مسافر و خدمه آن در این سانحه کشته شدهاند. شرایط نامساعد جوی تلاشهای امدادگران برای یافتن لاشه هواپیما را در روز وقوع حادثه دشوار کرده بود.
پوران فرد با اشاره به وجود یکصد قله در این منطقهی کوهستانی گفت که در عملیات روز دوم، احتمال بهکارگیری پهپاد و بالگرد در صورت مساعد بودن شرایط جوی وجود دارد.
بیشتر بخوانید: همه ۶۵ سرنشین هواپیمای تهران ـ یاسوج کشته شدهاند
خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داد که بالگردهای سازمان اورژانس کشور بامداد دوشنبه بر فراز رشته کوههای دنا به پرواز درآمدهاند، اما تودههای سنگین و پرفشار در ارتفاعات باعث کاهش دید عمودی و افقی شده، به طوری که عملیات جستجو همچنان با مشکل روبرو است.
ناوگان کهنه
شرکت هواپیمایی آسمان از نظر ایمنی جزو شرکتهای هواپیمایی خوشنام نیست و در فهرست سیاه اتحادیهی اروپا قرار دارد. سقوط هواپیما در ایران در سالهای گذشته بارها اتفاق افتاده است و دلیل آن کهنه بودن ناوگان هوایی و وضعیت بد فنی برخی هواپیماها عنوان میشود.
بسیاری از هواپیماها در ایران، بویژه هواپیماهای شرکتهای کوچک، بیش از ۴۰ سال قدمت دارند. هواپیمای تهران – یاسوج که حال دچار سانحه شده، ۲۵ سال پیش ساخته شده بود.
علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان گمانهزنیهای مطرح شده درباره "نقص فنی" این هواپیما را رد کرده و "شرایط جوی و منطقه نامناسب فرودگاه یاسوج" را علت سانحه ذکر کردهاند.
این درحالی است که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران از "ایمن بودن فرودگاه یاسوج" سخن گفته است.
ایران به دلیل تحریمهای ناشی از مناقشه بر سر برنامهی اتمی خود، سالها از خریدن هواپیماهای مدرن محروم بود. پس از توافق هستهای، قراردادهایی با ایرباس، بوئینگ و ATR برای خرید هواپیماهای جدید منعقد شد و تا کنون حدود ۱۰ فروند هواپیمای جدید به ایران تحویل داده شده است.
به گزارش رسانهها، شرکت هواپیمایی آسمان در پروازهای کوتاه داخلی از شش فروند هواپیمای ATR-72 استفاده میکند. این هواپیما یک هواپیمای ملخی دو موتوره از خانوادهی هواپیماهای منطقهای با گنجایش کم است که توسط شرکت ایتالیایی ـ فرانسوی ATR تولید شده است.
هواپیمای تهران ـ یاسوج هر روز یک پرواز رفت و برگشت دارد و به صورت میانگین ۵۰ تا ۶۰ مسافر حمل میکند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر