انتقاد از موضع دوگانه ایران در قبال وفات ملک عبدالله
دکتر صادق زیباکلام فعال، پژوهشگر، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه در
ایران با ارسال نامه سرگشادهای به آیت الله احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان
قانون اسلاسی جمهوری اسلامی ایران، ضمن اظهار تعجب از ابراز خوشحالی وی
نسبت به وفات ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید سعودی، او را مورد
انتقاد قرار داده است.
زیباکلام در آغاز نامه خود نوشته است: «بیانات اخیر حضرتعالی در نمازجمعه مبنی بر ابراز سرور و شعف از مرگ ملک عبدالله پادشاه فقید عربستان هم شگفتانگیز بود هم تأسفآور. شگفتانگیز از این بابت که رهبر کشوری فوت میشود و از یکسو رئیسجمهور کشورمان رسماً به مردم آن کشور تسلیت گفته و وزیر خارجهمان به منظور شرکت در مراسم خاکسپاری به آن کشور رفته و از سوی دیگر جنابعالی به عنوان یکی از رهبران دینیمان آن واقعه را مبارک توصیف نموده و تبریک میگویید.»
این استاد برجسته دانشگاه سپس موقعیت رسمی جنتی را به وی گوشزد کرده وافزوده است: «اگر جنابعالی سمت حکومتی نمیداشتید میشد اظهارنظرتان را امری شخصی تلقی نمود؛ اما تریبون نماز جمعه یک ارگان غیررسمی حکومتی بشمار میرود. افزون بر آن جنابعالی عضو مجلس خبرگان و در هیئترئیسه آن قرار دارید و شاید از همه مهمتر، دبیر و ریاست شورای نگهبان را هم برعهده دارید. چگونه میتوان اظهارات جنابعالی از تریبون نماز جمعه را صرفاً اظهارنظری شخصی تلقی نمود؟.»
زیباکلام در ادامه دلالیل ابراز تاسف خود را نسبت به رفتار آیت الله جنتی چنین توضیح داده است: «تأسفم از این بابت بود که ما در شرایطی بسر میبریم که ابعاد مناقشات و اختلافات میان تشیع و تسنن از رقابت و تنشهای معمولی فراتر رفته و دو سالی میشود که درگیریهای رو به تزاید نظامی هم بر آن افزوده شده. ما البته در پرتو تئوریهای توطئه این معضل را هم با موفقیت به پای «دستهای مرموز نفاقافکن» نوشتهایم و هرگز هم از خودمان این سئوال ساده را نپرسیدهایم که «نفاقافکنان موهوم» به کنار، ما خودمان چقدر تلاش کردهایم که در دام اختلافافکنی آنان نیافتیم؟ از دید خودمان خیلی تلاش میکنیم که در جهت وحدت گام برداریم. صدها میلیون دلار هر سال خرج همایشهای وحدت و سایر اقدامات دیگری که بجز اتلاف پول هیچ حاصل دیگری ندارند میکنیم اما در عالم واقعیت نمیخواهیم ببینیم که چگونه با بسیاری از اقداماتمان عملاً آب بر آسیاب همان «نفاقافکنان» میریزیم.»
صادق زیباکلام همچنین ضمن انتقاد از نوع برخورد با اهل سنت در ایران بیان داشت: «اگر چه بسیار شعار وحدت با برادران اهل سنت میدهیم اما اعمال و رفتارمان با اهل سنت خیلی در جهت وحدت نبوده. چه از بابت رفتاری که با هممیهنان سنی مذهبمان مینماییم؛ چه از بابت آنچه که نسبت به صحابه صدیق رسولالله (ص) روا میداریم؛ چه از بابت برخی سریالهای تلویزیونی که میسازیم؛ چه از بابت توزیع ناعادلانه سمتهای دولتی در میان سنی مذهبان؛ و چه از بابت توهین و استهزاء مرگ ملک عبدالله که سمت رسمی وی «خادم حرمین شریفین» بود و دست کم برای کسری از مردم کشور خودش و اعراب در سایر کشورها از یک جایگاه و احترام دینی برخوردار میبود.»
وی سپس با اشاره به مشارکت شخصیتهای برجسته بین المللی واسلامی در مراسم خاکسپاری پادشاه فقید سعودی ملک عبدالله بن عبدالعزیز را «اصلاحطلب و میانه رو» توصیف کرد.
وی ضمن نصیحت به آیتالله جنتی «گام واقعی (و نه فقط شعارهای بیمحتوا) در جهت وحدت شیعه و سنی و گام در جهت تنشزدایی در منطقه» را در همراهی هاشمی رفسنجانی با رئیسجمهور ایران در راس یک هیات عالیرتبه به پادشاهی سعودی دانسته «و این پرسش را مطرح کرد که میان عمل به چنین پیشنهادی و یا رفتار احمد جنتی، کدام یک بیشتر در جهت منافع ایران میباشد؟
زیباکلام در آغاز نامه خود نوشته است: «بیانات اخیر حضرتعالی در نمازجمعه مبنی بر ابراز سرور و شعف از مرگ ملک عبدالله پادشاه فقید عربستان هم شگفتانگیز بود هم تأسفآور. شگفتانگیز از این بابت که رهبر کشوری فوت میشود و از یکسو رئیسجمهور کشورمان رسماً به مردم آن کشور تسلیت گفته و وزیر خارجهمان به منظور شرکت در مراسم خاکسپاری به آن کشور رفته و از سوی دیگر جنابعالی به عنوان یکی از رهبران دینیمان آن واقعه را مبارک توصیف نموده و تبریک میگویید.»
این استاد برجسته دانشگاه سپس موقعیت رسمی جنتی را به وی گوشزد کرده وافزوده است: «اگر جنابعالی سمت حکومتی نمیداشتید میشد اظهارنظرتان را امری شخصی تلقی نمود؛ اما تریبون نماز جمعه یک ارگان غیررسمی حکومتی بشمار میرود. افزون بر آن جنابعالی عضو مجلس خبرگان و در هیئترئیسه آن قرار دارید و شاید از همه مهمتر، دبیر و ریاست شورای نگهبان را هم برعهده دارید. چگونه میتوان اظهارات جنابعالی از تریبون نماز جمعه را صرفاً اظهارنظری شخصی تلقی نمود؟.»
زیباکلام در ادامه دلالیل ابراز تاسف خود را نسبت به رفتار آیت الله جنتی چنین توضیح داده است: «تأسفم از این بابت بود که ما در شرایطی بسر میبریم که ابعاد مناقشات و اختلافات میان تشیع و تسنن از رقابت و تنشهای معمولی فراتر رفته و دو سالی میشود که درگیریهای رو به تزاید نظامی هم بر آن افزوده شده. ما البته در پرتو تئوریهای توطئه این معضل را هم با موفقیت به پای «دستهای مرموز نفاقافکن» نوشتهایم و هرگز هم از خودمان این سئوال ساده را نپرسیدهایم که «نفاقافکنان موهوم» به کنار، ما خودمان چقدر تلاش کردهایم که در دام اختلافافکنی آنان نیافتیم؟ از دید خودمان خیلی تلاش میکنیم که در جهت وحدت گام برداریم. صدها میلیون دلار هر سال خرج همایشهای وحدت و سایر اقدامات دیگری که بجز اتلاف پول هیچ حاصل دیگری ندارند میکنیم اما در عالم واقعیت نمیخواهیم ببینیم که چگونه با بسیاری از اقداماتمان عملاً آب بر آسیاب همان «نفاقافکنان» میریزیم.»
صادق زیباکلام همچنین ضمن انتقاد از نوع برخورد با اهل سنت در ایران بیان داشت: «اگر چه بسیار شعار وحدت با برادران اهل سنت میدهیم اما اعمال و رفتارمان با اهل سنت خیلی در جهت وحدت نبوده. چه از بابت رفتاری که با هممیهنان سنی مذهبمان مینماییم؛ چه از بابت آنچه که نسبت به صحابه صدیق رسولالله (ص) روا میداریم؛ چه از بابت برخی سریالهای تلویزیونی که میسازیم؛ چه از بابت توزیع ناعادلانه سمتهای دولتی در میان سنی مذهبان؛ و چه از بابت توهین و استهزاء مرگ ملک عبدالله که سمت رسمی وی «خادم حرمین شریفین» بود و دست کم برای کسری از مردم کشور خودش و اعراب در سایر کشورها از یک جایگاه و احترام دینی برخوردار میبود.»
وی سپس با اشاره به مشارکت شخصیتهای برجسته بین المللی واسلامی در مراسم خاکسپاری پادشاه فقید سعودی ملک عبدالله بن عبدالعزیز را «اصلاحطلب و میانه رو» توصیف کرد.
وی ضمن نصیحت به آیتالله جنتی «گام واقعی (و نه فقط شعارهای بیمحتوا) در جهت وحدت شیعه و سنی و گام در جهت تنشزدایی در منطقه» را در همراهی هاشمی رفسنجانی با رئیسجمهور ایران در راس یک هیات عالیرتبه به پادشاهی سعودی دانسته «و این پرسش را مطرح کرد که میان عمل به چنین پیشنهادی و یا رفتار احمد جنتی، کدام یک بیشتر در جهت منافع ایران میباشد؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر