چهارشنبه، مرداد ۰۲، ۱۳۹۸

کوچ یک گزارشگر و موجی از داوری

کوچ یک گزارشگر و موجی از داوری

مهاجرت مزدک میرزایی، مجری ورزشی و همکاری او با شبکه‌ای ماهواره‌ای، موجی از موافقت و مخالفت و بحثی پیرامون سیاست‌های حذفی در صدا و سیما به راه انداخته است. بسیاری می‌پرسند با یک چهره بی‌حاشیه چه کردند که دست به طغیان زد.
مزدک میرزایی، گزارشگر ورزشی معروف و پرسابقه ایران را ترک کرده تا به شبکه ماهواره‌ای "ایران اینترنشنال" در لندن پپیوندد. این خبر که ابتدا شایعه تلقی می‌شد، اینک در بسیاری از رسانه‌های داخلی با آه و افسوس نقل و بررسی می‌شود. اکثر رسانه‌های داخلی، در تفسیر ماوقع، مدیران صدا و سیما و سیاست‌های این سازمان را نشانه رفته‌اند؛ سیاست‌هایی که بر حلقه‌ بسته‌ای از خودی‌ها و حذف چهره‌های غیرخودی متکی است.
مزدک میرزایی ۴۹سال دارد و بر خلاف رشته تحصیلی‌اش که مهندسی صنایع بود، از سال ۱۳۷۶ همکار تلویزیون شد. او در سال ۱۳۸۴جایزه بهترین گزارشگر صدا و سیما را گرفت و در سال‌های اخیر به گروه گزارشگران فوتبال شبکه سه پیوست.  پس از ریاست علی فروغی در "شبکه سه" سیما و خاتمه برنامه ۹۰ با اجرای فردوسی‌پور، مزدک میرزایی راهی "شبکه ورزش" شد. او کوشید چند مستند فوتبالی بسازد اما آبش با مدیران شبکه مستند به یک جوی نرفت.
"اعتماد آنلاین" می‌‌پرسد آیا انگیزه میرزایی مالی بود یا فضای کار نداشت: «خیلی‌ها می‌گویند بعد از ۲۲ سال کار در صداوسیما، مزدک میرزایی به واسطه عدم ارتباطات قوی با مدیران رده بالا و لایه‌های قدرت در سازمان، هیچ فرصت خودنمایی پیدا نکرد و در واقع کمتر دیده شد که یک پروژه مهم به او سپرده شود.»
"ایرنا پلاس" می‌نویسد: «فروغی که نود را تعطیل کرد، خیلی‌ها بی‌کار شدند. مزدک هم یکی از آنها بود. شبکه ورزش هم ترجیح داد بیشتر از مجریان و گزارشگران جوان و کم‌تجربه استفاده کند تا هم هزینه کمتری پرداخت کند و هم شاخ‌ها را بشکند! مزدک کم‌کار ماند و پول همان چند برنامه و زحمت‌هایش را هم به زور می‌گرفت. صیادان استعدادهای حاضر و آماده ایرانی هم کار خودشان را خوب بلدند. آنها نشسته‌اند تا از بلاهت ما استفاده کنند و ستاد خودشان را قوی کنند.»
هواداران فوتبال در ایران، مزدک میرزایی را پس از عادل فردوسی‌پور، بهترین گزارشگر تلویزیونی می‌‌شناسند. کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند حالا تلویزیون هم او را از دست داده و هم فردوسی‌پور را. همکاری میرزایی با تلویزیون "ایران اینترنشنال" در حالی تایید شده که پیش‌تر شایع شده بود عادل فردوسی‌پور چنین قصدی دارد. روزنامه خبر ورزشی تیتر زده است: «مزدک به جای عادل در لندن»
"ایرنا پلاس" مزدک میرزایی را یک برنامه‌ساز "بی‌حاشیه و مودب" خوانده و می‌نویسد: «او زبان نقاد و زیرکی‌های عادل را ندارد یا نخواسته داشته باشد و بهانه به دست کسی نداده، همیشه سرش به کار خودش بوده و مثل همه عشق فوتبال‌ها در مستطیل سبز زندگی می‌کرد. چندان جاه طلب و زیاده‌خواه نیست اما چه شد که این مرد آرام طغیان کرد؟»
محمدرضا منصوریان، کارشناس و مجری ورزشی به خبرگزاری ایسنا گفته است: «سرمایه فقط این نیست که ما معدن مس و طلا داشته باشیم، نفت و گوگرد داشته باشیم بلکه بخشی از سرمایه‌های کشور ما این افراد هستند...» منصوریان با اشاره به دوستی نزدیکش با خانواده میرزایی، تاکید کرده که کوچ او جنبه سیاسی ندارد بلکه ناشی از فضای بسته و استیصال بوده است.
علی فروغی مدیر شبکه سه صدا و سیما، پسر باجناق حداد عادل و متولد ۱۳۶۷ است.
حراج سرمایه‌های رسانه‌ای
کاربران شبکه‌های اجتماعی، صدا و سیما را مسئول از دست رفتن سرمایه‌های رسانه‌ای خوانده‌اند. مهاجرت میرزایی، بحث کنار گذاشته شدن فردوسی‌پور از برنامه ۹۰ را نیز زنده کرده است. آذر منصوری، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و معاون حزب اتحاد ملت می‌نویسد: «آنچه با عادل می‌کنید، نتیجه‌اش می‌شود مزدک...»
کاربری در توئیتر نوشته است: «اگر خبر مهاجرت مزدک میرزایی صحت داشته باشه باید به آینده‌نگری و تصمیم درستش آفرین گفت. مزدک میرزایی قطعا جای عادل رو نمی‌گرفت بر فرض محالم که به عادل می‌رسید مگه صدا و سیما برا عادل چیکار کرد جز تحریم و تعطیلی برنامه‌اش که می‌خواست برا مزدک بکنه؟»
وبسایت "ورزش سه" نیز با تمجید از کاراکتر آرام و بی‌حاشیه مزدک میرزایی و شیوه استاندارد و غیراحساساتی گزارشگری او، مهاجرت به لندن را با تیتر "خداحافظی با آقای معمولی" پوشش داده است. در این گزارش آمده که هواداران فوتبال حالا به معنای سکوت مطلق او در ماه‌های بدون آنتن و بدون برنامه پی می‌برند.
گزارش گل رضا قوچان‌نژاد به کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی، بهترین کار مزدک میرزایی عنوان می‌شود. یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته است: «یعنی حالا از این به بعد اگه صدا و سیما بخواد بازی‌های تاریخی که گزارش مزدک بوده رو بازپخش کنه، به جای صداش آباژور میذاره؟»
وبسایت "امتداد" نیز در گلایه از "طرد نخبگان" می‌نویسد: «ده‌ها روزنامه‌نگار را با همین شیوه از خانه خود مجبور به مهاجرت کردند، ده‌ها نخبه و چهره مستعد را با همین کج سلیقگی‌ها و سخت گیری‌ها از کشور تاراندند و امروز با چهره‌های محبوب مردم در سیما و سینما همین کار را می‌کنند. استاد شجریان سال‌ها از اجرا برای مردم کشورش در خاک خودش محروم شد. چه چیزی به دست آمد؟ عباس کیارستمی مجبور شد بیرون از ایران فیلمسازی کند. بهرام بیضایی و ناصر تقوایی با همین مدل مدیریتی سال‌هاست فیلم نساخته‌اند. الگو همان الگو است فقط چون این بار این بلا بر سر یک چهره سرشناس تلویزیونی آمده واکنش‌ها بیشتر است.»
در این میان، روزنامه کیهان خواستار مراقبت بیشتر در گزینش‌های صدا و سیما شده است:: «حضور برخی مجریان رسانه ملی در رسانه‌های بیگانگان و ضد انقلاب ثابت می‌کند که متأسفانه در گزینش مجریان و گویندگان رسانه ملی دقت کافی نمی‌شود. برخی مدیران نیز با مرعوب‌ شدن در قبال چهره‌ها، از این افراد ستاره و غول می‌سازند که همین اتفاق هزینه برخورد قانونی با عملکردهای غیر قانونی مجریان را افزایش می‌دهد.»

در همین زمینه:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر