پنجشنبه، دی ۰۹، ۱۴۰۰

ممنوعیت «فعالیت اقتصادی» سازمان تبلیغات اسلامی؛‌ نهادی عظیم با ده‌ها موسسه فرهنگی، مذهبی، و اقتصادی

 

ممنوعیت «فعالیت اقتصادی» سازمان تبلیغات اسلامی؛‌ نهادی عظیم با ده‌ها موسسه فرهنگی، مذهبی، و اقتصادی




علی خامنه‌ای (آرشیو)

آرمین سلیمانی -- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفته است که این سازمان به دستور آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «اجازه فعالیت اقتصادی ندارد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، با نقل خاطره‌ای از دیدارش با آیت‌الله خامنه‌ای گفته است «ایشان فعالیت‌های اقتصادی سازمان تبلیغات اسلامی را نهی کردند.» او از کاهش بودجه ۱.۷ درصدی بخش فرهنگ به ۱.۵ درصد انتقاد کرده و افزوده «این مسأله را به رئیس جمهوری انتقال دادم.»

این در حالی است که سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه‌هایی همچون بنگاه‌داری اقتصادی و فرهنگی، مانند اداره مجتمع‌های سینمایی، فعالیت دارد. این سازمان، با داشتن ده‌ها سینما، از عمده‌ترین مالکان سالن‌های سینمای کشور است.

سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهای نوظهور پس از سال ۵۷ است که با هدف اعلام‌شده «سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی، و نظارت بر تبلیغات دینی» زیر نظر نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی با دارا بودن تشکیلات گسترده کشوری و موسسات تابعه فرهنگی، مذهبی و اقتصادی فعالیت می‌کند.

سازمان تبلیغات اسلامی با داشتن ده‌ها سینما، از عمده‌ترین مالکان سالن‌های سینمای کشور است.

این سازمان علاوه بر دارا بودن «حوزه هنری» که در بازارهای مختلف سینمایی، موسیقی و کتاب فعال است، زیرمجموعه‌هایی مانند موسسه آموزشی غیرانتفاعی دانشگاه سوره، انتشارات سوره مهر، چاپ و نشر بین‌الملل، نشر شکوفه و چاپخانه بزرگ واژه‌پرداز اندیشه را نیز در مالکیت خود دارد.


 

نقل قول محمد قمی از آیت‌الله خامنه‌ای در شرایطی صورت گرفته که یکی از مهمترین تملکات این سازمان مذهبی حکومتی «موسسه انتشارات امیرکبیر»، از جنجالی‌ترین مصادره‌های پس از سال ۵۷ است؛ بنگاه عظیم فرهنگی-اقتصادی که متعلق به عبدالرحیم جعفری بود و در سال ۵۸ به حکم دادگاه انقلاب مصادره شد.

این سازمان علاوه بر دارا بودن زیرمجموعه‌های درآمدزا و منابع کمک درآمدی مانند عایدات برخی موقوفه‌ها، از بودجه سالانه قابل توجه با رشد سنواتی بالا نیز برخوردار است که با نارضایتی عمومی و واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز مواجه شده است.

این جدول نشان دهنده اهمیت ارتش سایبری جمهوری اسلامی است.افزایش چشمگیر بودجه «بخش سایبری سازمان تبلیغات اسلامی» و «فعالان فضای مجازی صدا و سیما»صرف نظر از بودجه بالای سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما نشان دهنده سرمایه گذاری نهادهای امنیتی بر هدایت افکار عمومی از طریق شبکه های/۱

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر