دوشنبه، مرداد ۳۱، ۱۴۰۱

بازی های شیادانه ایران .بلومبرگ: آمریکا می‌گوید ایران از برخی خواسته‌های خود عقب‌نشینی کرده است

 

بازی های شیادانه ایران .بلومبرگ: آمریکا می‌گوید ایران از برخی خواسته‌های خود عقب‌نشینی کرده است


علی باقری کنی (راست) مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام در وین

یک مقام بلندپایه آمریکایی می‌گوید مذاکرات هسته‌ای در دور آخر پیشرفت‌هایی داشته و ایران از برخی خواسته‌های خود عقب‌نشینی کرده است اما هنوز شکاف‌هایی وجود دارد.

به گزارش بلومبرگ، این مقام آمریکایی که نام او فاش نشده است روز دوشنبه ۳۱ مرداد افزود: عقب‌نشینی ایران از برخی خواسته‌ها، از جمله خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، امیدوارکننده است.

این مقام آمریکایی درباره «شکاف‌ها» توضیحی نداد اما گفت که واشینگتن در «زمان مناسب» به پیشنهادهای ایران پاسخ خواهد داد: ایران چندین ماه مذاکرات را به تاخیر انداخت و این گمانه‌زنی که آمریکا اکنون در پروسه پاسخ‌دهی به پیشنهادات ایران تعلل می‌کند، درست نیست.

به نظر می‌رسد که اظهارات او واکنشی به سخنان روز دوشنبه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، باشد که در جمع خبرنگاران مدعی شد «آنچه مهم است، تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخ است وگرنه ما در این زمینه به موقع عمل کرده و نشان دادیم مسؤولانه عمل کردیم».

ایران روز ۲۴ مرداد به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام پاسخ مکتوب داد و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه اعلام کرد که پاسخ ارائه شده از سوی ایران «معقول» بود: «ما منتظر پاسخ آمریکایی‌ها هستیم و امیدوارم که این پاسخ به ما اجازه دهد تا ختم مذاکرات را اعلام کنیم‌. امید من این است ولی نمی‌توانم به شما اطمینان بدهم».

او می‌گوید امیدوار است که پاسخ مثبت آمریکا را در هفته جاری دریافت کند.

مفاد پاسخ ایران به پیشنهادهای اتحادیه اروپا که «متن نهایی» عنوان شده است، مشخص نیست ولی پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود که آمریکا گفته است امتیازات جدیدی به ایران داده نخواهد شد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز ۲۷ مرداد گفته بود که گزارش‌ها مبنی بر این‌که ما در راستای احیای برجام امتیازات جدیدی را به ایران داده‌ایم یا در حال بررسی آن هستیم، کاملا نادرست است.

قدرت‌های جهانی حدود ۱۶ ماه برای احیای برجام مذاکره کردند و بنابر گزارش رسانه‌های غربی، ایران در پاسخ به متن نهایی مذاکرات که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده بود، موضوعاتی از قبیل دریافت غرامت از آمریکا در صورت خروج دوباره این کشور از برجام را مطرح کرده است.

منابع آگاه که نام آن‌ها فاش نشده است، به الجزیره گفته‌اند آمریکا به ایران تضمین می‌دهد که بتواند طی ۱۲۰ روز، ۵۰ میلیون بشکه نفت خود را بفروشد. همچنین هفت میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد خواهد شد و تحریم‌ها علیه ۱۷ بانک و ۱۵۰ نهاد اقتصادی ایران برچیده می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر