مکارشکرفروش شیرازی خطاب به شورای نگهبان: در قلمرو مرجعیت دخالت نکنید

مکارشکرفروش شیرازی از مراجع تقلید شیعه در قم که به حاکمیت در ایران و رهبر
این کشور نزدیک است، در اقدامی بی سابقه، از شورای نگهبان قانون اساسی
خواست در قلمرو مرجعیت دخالت نکند.
به گزارش سایت «شفقنا»، این تذکر در پاسخ به یک استفتا درباره موسسات بازاریابی هرمی، داده شده است.
در سوالی که از مکارم شیرازی مطرح شده آمده است: «اخیرا موسسات بازاریی هرمی تغییر نام داده و با همان اهداف به نام شبکه بازاریابی وارد میدان شده و مشغول تخریب جوانان هستند. متاسفانه اطلاعات نادرستی به شورای محترم نگهبان در این زمینه داده شده و آنها فتوا به جواز آن دادهاند. وزارت صنعت و معدن به گمان اینکه از این طریق شغلی برای جمعی از جوانان پیدا میشود و آمار بیکاری پایین میآید، متاسفانه مجوزهای متعددی صادر کرده و گروهی از جوانان را گرفتار این شغل کاذب زیانبار کرده است. آیا شرکت در این شبکهها شرعا برای ما جایز است؟ »
مکارم شیرازی در این پاسخ نوشت: «اولا با پیگیریهای ریشهای و دقیقی که در این زمینه کردهایم ثابت شده که این کار به یقین شرعا حرام است و «اکثر مراجع محترم تقلید» نیز به حرمت آن فتوا دادهاند. ثانیا تعجب است چگونه شورای محترم نگهبان در این مساله که وظیفه او نیست وارد شده و فتوا داده و وزارت صنعت سوءاستفاده کرده و بر اساس آن مجوزها را صادر کرده است. انتظار میرود شورای محترم نگهبان در محدودهای که قانون اساسی برای آنها معین کرده و ما آن را محترم میشمریم، گام بردارد و در قلمرو مراجع ورود نکند. مردم مقلد آنها نیستند، مقلد مراجع خویش هستند و اگر این رویه ادامه یابد، مرجعیت که از ارکان مذهب ماست، به خطر میافتد. امیدواریم این تذکر خیرخواهانه را فراموش نفرمایند».
مساله شرکتهای هرمی از بیش از یک یک دهه پیش در ایران جنجال آفرین است. ابتدا قوه قضائیه، فعالیت شرکتهای هرمی را در ایران ممنوع اعلام کرد و آن را جرم دانست. آن هنگام، شرکتهای هرمی فعال در ایران، شرکتهای خارجی و در راس آنها، «گلد کویست» بودند.
در چند سال اخیر اما، فعالیت بازاریابی به شکل هرمی در ایران بومی شد به گونهای که از این شیوه برای تبلیغ تولیدات محلی استفاده میشود. مجوزهایی هم برای این فعالیتها صادر شده است. اما به نظر میرسد این فعالیت همچنان مخالفانی دارد.
به گزارش سایت «شفقنا»، این تذکر در پاسخ به یک استفتا درباره موسسات بازاریابی هرمی، داده شده است.
در سوالی که از مکارم شیرازی مطرح شده آمده است: «اخیرا موسسات بازاریی هرمی تغییر نام داده و با همان اهداف به نام شبکه بازاریابی وارد میدان شده و مشغول تخریب جوانان هستند. متاسفانه اطلاعات نادرستی به شورای محترم نگهبان در این زمینه داده شده و آنها فتوا به جواز آن دادهاند. وزارت صنعت و معدن به گمان اینکه از این طریق شغلی برای جمعی از جوانان پیدا میشود و آمار بیکاری پایین میآید، متاسفانه مجوزهای متعددی صادر کرده و گروهی از جوانان را گرفتار این شغل کاذب زیانبار کرده است. آیا شرکت در این شبکهها شرعا برای ما جایز است؟ »
مکارم شیرازی در این پاسخ نوشت: «اولا با پیگیریهای ریشهای و دقیقی که در این زمینه کردهایم ثابت شده که این کار به یقین شرعا حرام است و «اکثر مراجع محترم تقلید» نیز به حرمت آن فتوا دادهاند. ثانیا تعجب است چگونه شورای محترم نگهبان در این مساله که وظیفه او نیست وارد شده و فتوا داده و وزارت صنعت سوءاستفاده کرده و بر اساس آن مجوزها را صادر کرده است. انتظار میرود شورای محترم نگهبان در محدودهای که قانون اساسی برای آنها معین کرده و ما آن را محترم میشمریم، گام بردارد و در قلمرو مراجع ورود نکند. مردم مقلد آنها نیستند، مقلد مراجع خویش هستند و اگر این رویه ادامه یابد، مرجعیت که از ارکان مذهب ماست، به خطر میافتد. امیدواریم این تذکر خیرخواهانه را فراموش نفرمایند».
مساله شرکتهای هرمی از بیش از یک یک دهه پیش در ایران جنجال آفرین است. ابتدا قوه قضائیه، فعالیت شرکتهای هرمی را در ایران ممنوع اعلام کرد و آن را جرم دانست. آن هنگام، شرکتهای هرمی فعال در ایران، شرکتهای خارجی و در راس آنها، «گلد کویست» بودند.
در چند سال اخیر اما، فعالیت بازاریابی به شکل هرمی در ایران بومی شد به گونهای که از این شیوه برای تبلیغ تولیدات محلی استفاده میشود. مجوزهایی هم برای این فعالیتها صادر شده است. اما به نظر میرسد این فعالیت همچنان مخالفانی دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر