چهارشنبه، مرداد ۰۲، ۱۳۹۸

بریتانیا "ادعای فرستادن واسطه" به ایران را تکذیب کرد

بریتانیا "ادعای فرستادن واسطه" به ایران را تکذیب کرد

یک منبع بریتانیایی خبر فرستادن واسطه به ایران برای آزادسازی نفتکش توقیف‌شده این کشور را تکذیب کرد. رئیس دفتر خامنه‌ای پیش‌تر این ادعا را مطرح کرده بود. هم‌زمان مالک نفتکش توقیف‌شده توانسته با خدمه کشتی تماس برقرار کند.
دو عضو سپاه پاسداران بر عرشه نفتکش بریتانیایی "استینا ایمپرو" در بندر عباس
خبرگزاری رویترز با استناد به یک منبع بریتانیایی اعلام کرد که لندن برای رفع توقیف از نفتکش خود در تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران، واسطه‌ای را به ایران نفرستاده است. هم‌زمان مالک نفتکش توقیف‌شده بریتانیایی در تنگه هرمز از "تماس مستقیم" با خدمه این کشتی برای نخستین بار از زمان توقیف آن خبر داده است.
یک منبع دیپلماتیک بریتانیایی امروز چهارشنبه دوم مرداد (۲۴ ژوئیه) ضمن تکذیب خبر اعزام واسطه به ایران برای آزادسازی نفتکش "استینا ایمپرو" گفت: «ما از هیچ نماینده‌ای که به عنوان واسطه به ایران اعزام شده باشد مطلع نیستیم.»
ادعای رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی
این سخنان در واکنش به خبر منتشرشده در خبرگزاری تسنیم از قول رئیس دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته شده‌اند.
به گزارش این خبرگزاری منتسب به سپاه پاسداران، محمد محمدی گلپایگانی روز چهارشنبه، دوم مرداد، در مراسمی از جمله گفته بود: «سپاه در توقیف کشتی انگلیسی کاری کرد که سر اینها را به خاک سایید. کشوری که زمانی در ایران وزیر و وکیل تعیین می‌کرد، کارش به جایی رسیده که واسطه می‌فرستند و خواهش می‌کنند کشتی را آزاد کنید.»
نخستین "تماس مستقیم" با خدمه کشتی توقیف‌شده
هم‌زمان شرکت "استینا بالک"، مالک نفتکش توقیف‌شده در تنگه هرمز که با پرچم بریتانیا در حرکت بود، روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که توانسته است با خدمه این کشتی "تماس مستقیم" برقرار کند. به گفته این شرکت سوئدی، این تماس در آخرین ساعات شامگاه سه‌شنبه برقرار شده است.
در بیانیه شرکت "استینا بالک" از جمله با استناد به اظهارات ناخدای کشتی توقیف‌شده آمده است که خدمه همگی سالم بوده و "همکاری خوبی با مأموران ایرانی در کشتی دارند".
به گزارش خبرگزاری آلمان، اریک هانل، مدیرعامل شرکت "استینا بالک" از این "گام مثبت" قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرده که این "اولین نشانه" در ادامه خود "پیشرفت‌های مثبت دیگری را از سوی مقام‌های ایران" به همراه داشته باشد.
جمعه گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد که نفتکش بریتانیایی "استینا ایمپرو" را به دلیل "نقض قوانین بین‌المللی دریایی" در تنگه هرمز توقیف کرده است. بریتانیا اما این اقدام را غیرقانونی خوانده و آن را اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق توسط خود دانسته بود.
بریتانیا حدود سه هفته پیش ابرنفتکش "گریس۱" حامل دو میلیون بشکه نفت ایران را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد. دلیل این توقیف ارسال احتمالی نفت ایران به سوریه عنوان شد؛ اقدامی که ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق محسوب می‌شود.
جمهوری اسلامی ضمن تکذیب ادعای بریتانیا، این اقدام را "راهزنی دریایی" توصیف کرد. برخی مقام‌های جمهوری اسلامی نیز تهدید به "مقابله به مثل" کرده و اعلام کردند که اقدام بریتانیا بی‌پاسخ نخواهد ماند.
طرح لندن برای حفاظت از امنیت کشتیرانی
لندن نیز پس از توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران، پیشنهاد تشکیل یک ناوگان دریایی اروپایی برای تأمین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس را مطرح کرد. سپس اعلام شد که فرانسه، ایتالیا و دانمارک موافقت اصولی خود را با این طرح اعلام کرده‌، آلمان، لهستان و سوئد به آن تمایل نشان داده و برخی از دیگر کشورهای اروپایی همچون هلند نیز در حال بررسی این پیشنهاد هستند.
آمریکا که جمهوری اسلامی را مسئول حملات اخیر به چند نفتکش در خلیج فارس می‌داند، نهم ژوئیه گذشته پیشنهاد ایجاد یک ائتلاف جهانی برای حفاظت استراتژیک از تنگه هرمز و باب‌المندب را مطرح کرده بود. جمهوری اسلامی که به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکل صادرات نفت خود روبه‌رو است، حمله به کشتی‌ها در خلیج فارس را تکذیب کرده، اما هم‌زمان تهدید کرده که جلوگیری از صدور نفت ایران به معنای به خطر افتادن صادرات نفت برای دیگر کشورها نیز خواهد بود.
یک دیپلمات اروپایی دیروز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفته بود که طرح بریتانیا برای حفاظت از امنیت کشتیرانی در خلیج فارس جذاب‌تر از پیشنهاد مشابه اخیر ایالات متحده بوده، زیرا این طرح اروپایی با کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران ارتباطی ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر