پنجشنبه، شهریور ۲۳، ۱۳۹۱

«چراغ آموزش عالی رایگان درجمهوری ننگین ومنفور اسلامی ایران رو به خاموشی است»


ایران


نتایج کنکور سراسری سال ۹۱ که روز چهارشنبه اعلام شد نشان می‌دهد نزدیک به ۸۰ درصد پذیرفته‌شدگان کنکور جذب دانشگاه‌های پولی شده‌اند. بیش از ۶۰ درصد آنها به دانشگاه "پیام نور" راه یافته‌اند که دانشگاهی پولی و بی‌کیفیت است.
مطابق اصل ۳۰ قانون اساسی ایران، «دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد.» اما آنچه در عمل گسترش پیدا کرده، موسسات عالی پولی است. اما "پولی" بودن تنها خصوصیت آنها نیست، هیچیک از این دانشگاه‌ها در ردیف دانشگاه‌های درجه اول کشور قرار ندارند و سطح آموزش بسیار پایین است.
روزنامه "شرق" در شماره روز پنجشنبه ۲۳ شهریور خود نوشت: چراغ آموزش عالی رایگان در ایران رو به خاموشی است. روز گذشته نتایج کنکور سراسری سال ۹۱ اعلام شد و ماراتن دبیرستانی‌های دیروز و دانشجویان امروز به جایی رسید که تنها ۲۱ ‌درصد از آنان روانه دانشگاه‌های دولتی و رایگان شدند. از طرف دیگر ۳/ ۷۸‌ درصد از قبول‌شدگان جذب کرسی‌های دانشگاهی‌ای شدند که باید در قبال آن شهریه پرداخت کنند.
بر اساس آمار رسمی سازمان سنجش آموزش کشور، در آزمون سراسری امسال ۵۸۸ ‌هزار و ۸۶۶ نفر جذب دانشگاه‌ها شده‌اند. از این تعداد ۳۵۴‌ هزار و ۷۳۹ نفر (معادل ۲۴/ ۶۰‌ درصد) را دختران و ۲۳۴‌هزار و ۱۲۷ نفر (معادل ۷۶/ ۳۹ ‌درصد) را پسران تشکیل می‌دهند.

از مجموع کل قبول‌شدگان نهایی کنکور سراسری سال ۱۳۹۱، ۲۱درصد از دانشجویان جذب دانشگاه‌های دولتی و روزانه، ۱/ ۶ ‌درصد از داوطلبان جذب دوره‌های شبانه، ۶۱ ‌درصد جذب دانشگاه پیام‌نور، ۴/ ۰ درصد جذب دانشگاه‌های نیمه‌حضوری، ۴/۴ درصد جذب دانشگاه‌های فرهنگیان، ۵/ ۴درصد جذب دانشگاه غیرانتفاعی و ۲/ ۱‌ درصد نیز جذب دانشگاه‌های مجازی شدند.
به این ترتیب از حدود ۵۹۰ هزار دانشجوی پذیرفته شده در کنکور امسال، نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر آنها جذب دانشگاه "پیام نور" شده‌اند.
هم پولی، هم بی‌کیفیت
دانشگاه پیام نور براساس تصمیم "شورای عالی انقلاب فرهنگی" در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد و از سال ۱۳۶۷ پذیرش دانشجو را آغاز کرد. سیستم آموزش در این دانشگاه "باز" و "نیمه‌حضوری" تعریف شده است.
بنا به تعریف خود این دانشگاه "آموزش نیمه‌حضوری" نظامی آموزشی است که با بهره‌گیری از فناوری آموزشی، استفاده از کتابهای درسی خودآموز و دانشجومحوری در یادگیری، ضرورت حضور دانشجو در کلاسهای درسی را کاهش می‌دهد. هدف و معنای "آموزش باز" نیز کاهش موانع زمانی و مکانی و محدودیت‌های مربوط به برخی مقررات نظام آموزشی متعارف، توصیف شده است.
روزنامه شرق در گزارش خود نوشته است، مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۷ در مصوبه‌ای دولت را موظف کرده بود ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مادر و مهم دولتی در رشته‌های فنی، مهندسی، پزشکی، حقوق و رشته‌های علوم انسانی را افزایش دهد.
اما سیاست وزارت علوم در سال‌های اخیر در جهت افزایش تعداد دانشجویان در دانشگاه‌های پولی می‌رود به‌طوری که امسال بیش از ۷۸ ‌درصد از دانشجویان باید برای آموزش عالی پول بپردازند و در دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که حتی در ردیف دانشگاه‌های درجه اول کشور نیز قرار ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر