ایران چهار هلیکوپتر آمریکایی خریده است
ایران بهرغم تحریمهای بینالمللی موفق به خرید ۴ هلیکوپتر ساخت آمریکا
شده است. این هلیکوپترها کاربرد غیرنظامی داشته و از سوی شرکت هلیکوپتری
ایران برای آموزش خلبانان جدید از طریق واسطه خریداری شدهاند.
به گزارش خبرگزاری آسوشتیدپرس، ایران دست به خرید چهار هلیکوپتر ساخت
آمریکا زده است. معامله این چهار هلیکوپتر بطور غیرمستقیم و از طریق واسطه
صورت گرفته است.
گفته میشود که گفتوگوی اولیه برای خریداری این هلیکوپترها در ضمن برگزاری یک نمایشگاه صنایع هوایی در جزیره کیش انجام گرفته است.
محمود آذین، مدیر عامل شرکت هلیکوپتری ایران اعلام کرد که خرید این هلیکوپترهای یک "شاهکار" بوده و ایران موفق شده است با دور زدن تحریمها این هلیکوپترهای ساخت آمریکا را به ایران وارد کند.
وی تصریح کرد که خرید این هلیکوپترها برای آموزش خلبانان جدید است.
به گفته محمود آذین ناوگان هلیکوپتری ایران در آغاز انقلاب با داشتن ۱۰۰۰ فروند بالگرد، سومین ناوگان جهان محسوب میشد، اما این وضعیت بتدریج تغییر یافت.
وی افزود ایران در حال حاضر ۴۰۰ خلبان هواپیما دارد که بیکار هستند و شرکت هلیکوپتری ایران در صدد استفاده از خلبانان با تجربهی بیکار برای هدایت هلیکوپترهاست.
آذین افزود که هزینه دورههای آموزشی هلیکوپتر ۲۵۰ میلیون تومان برای هر نفر است. وی گفت که در قدم نخست شرکت هلیکوپتری ایران زمینه آموزش و استخدام ۲۰ خلبان جدید را فراهم کرده است.
به گفته آذین تا کنون برای پرواز هلیکوپترهای غیرنظامی ایران از خلبانان بازنشستهی نیروهای مسلح استفاده میشده، اما این سیاست تغییر یافته و شرکت هلیکوپتری مایل به آموزش مستقل خلبان است.
هلیکوپتری با سوانح متعدد
طرح انتزاع شرکت هلیکوپتری ایران در سال ۱۳۶۵ به تصویب مجلس رسید و به وزارت نفت واگذار شد. اما در گام بعدی این شرکت به تملک شرکت ملی نفت ایران رسید و در سال ۸۹ سرانجام به بخش خصوصی واگذار شد.
بر اساس توافقنامه ژنو، کشورهای غربی پذیرفتند که محدودیتخرید قطعات هواپیماهای غیرنظامی را برای ایران کاهش دهند. با این وجود شرکتهای مختلف از فروش قطعات یدکی به ایران همچنان خودداری میکنند.
برخی از کارشناسان میگویند که هشدارهای عربستان سعودی به شرکت بزرگ هواپیمایی، مبنی بر عدم فروش قطعات به ایران، برای ادامه وضعیت موجود بیتاثیر نبوده است.
هلیکوپترهای خریداریشده از نوع مدل "آر ۴۴" هستند. این هلیکوپتر ساخت شرکت آمریکا روبینسون در ایالت کالیفرنیای آمریکا است. این هلیکوپتر قادر به حمل چهار سرنشین است و دارای موتورهای توربیندار به جای موتورهای سیلندری است.
دو مدل از هلیکوپترهای این شرکت یعنی "آر ۴۴" و "آر ۲۲" در اواسط دهه ۹۰ میلادی بهدفعات درچار سانحه شده بودند که به گفته کارشناسان همگی مربوط به برخورد بالهای هلیکوپتر به بدنهی آن بودهاند. گفته میشود که این نقص فنی از سوی شرکت سازنده برطرف شده است.
گفته میشود که گفتوگوی اولیه برای خریداری این هلیکوپترها در ضمن برگزاری یک نمایشگاه صنایع هوایی در جزیره کیش انجام گرفته است.
محمود آذین، مدیر عامل شرکت هلیکوپتری ایران اعلام کرد که خرید این هلیکوپترهای یک "شاهکار" بوده و ایران موفق شده است با دور زدن تحریمها این هلیکوپترهای ساخت آمریکا را به ایران وارد کند.
وی تصریح کرد که خرید این هلیکوپترها برای آموزش خلبانان جدید است.
به گفته محمود آذین ناوگان هلیکوپتری ایران در آغاز انقلاب با داشتن ۱۰۰۰ فروند بالگرد، سومین ناوگان جهان محسوب میشد، اما این وضعیت بتدریج تغییر یافت.
وی افزود ایران در حال حاضر ۴۰۰ خلبان هواپیما دارد که بیکار هستند و شرکت هلیکوپتری ایران در صدد استفاده از خلبانان با تجربهی بیکار برای هدایت هلیکوپترهاست.
آذین افزود که هزینه دورههای آموزشی هلیکوپتر ۲۵۰ میلیون تومان برای هر نفر است. وی گفت که در قدم نخست شرکت هلیکوپتری ایران زمینه آموزش و استخدام ۲۰ خلبان جدید را فراهم کرده است.
به گفته آذین تا کنون برای پرواز هلیکوپترهای غیرنظامی ایران از خلبانان بازنشستهی نیروهای مسلح استفاده میشده، اما این سیاست تغییر یافته و شرکت هلیکوپتری مایل به آموزش مستقل خلبان است.
هلیکوپتری با سوانح متعدد
طرح انتزاع شرکت هلیکوپتری ایران در سال ۱۳۶۵ به تصویب مجلس رسید و به وزارت نفت واگذار شد. اما در گام بعدی این شرکت به تملک شرکت ملی نفت ایران رسید و در سال ۸۹ سرانجام به بخش خصوصی واگذار شد.
بر اساس توافقنامه ژنو، کشورهای غربی پذیرفتند که محدودیتخرید قطعات هواپیماهای غیرنظامی را برای ایران کاهش دهند. با این وجود شرکتهای مختلف از فروش قطعات یدکی به ایران همچنان خودداری میکنند.
برخی از کارشناسان میگویند که هشدارهای عربستان سعودی به شرکت بزرگ هواپیمایی، مبنی بر عدم فروش قطعات به ایران، برای ادامه وضعیت موجود بیتاثیر نبوده است.
هلیکوپترهای خریداریشده از نوع مدل "آر ۴۴" هستند. این هلیکوپتر ساخت شرکت آمریکا روبینسون در ایالت کالیفرنیای آمریکا است. این هلیکوپتر قادر به حمل چهار سرنشین است و دارای موتورهای توربیندار به جای موتورهای سیلندری است.
دو مدل از هلیکوپترهای این شرکت یعنی "آر ۴۴" و "آر ۲۲" در اواسط دهه ۹۰ میلادی بهدفعات درچار سانحه شده بودند که به گفته کارشناسان همگی مربوط به برخورد بالهای هلیکوپتر به بدنهی آن بودهاند. گفته میشود که این نقص فنی از سوی شرکت سازنده برطرف شده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر