آلودگی هوا در یک هفته ۱۳هزار ایرانی را راهی بیمارستانها کرد
آلودگی هوا یکی از چالشهای بزرگ جامعه ایران است. مشکلی
که ۲۴ سال پس از تصویب قانون هوای پاک هنوز حل نشده است. خودروهای فرسوده
همچنان شمارهگذاری میشوند و شدت آلودگی هوا باعث نارساییهای تنفسی و
قلبی شهروندان میشود.
آماری تکاندهنده از سوی رسانههای ایران منتشر شده است. گفته میشود که
تنها ظرف پنج روز، از سوم تا هشتم آذرماه سال جاری، ۱۲ هزار و ۸۳۸ نفر به
علت بیماریهای تنفسی و قلبی ناشی از آلودگی هوا به مراکز درمانی ایران
مراجعه کردهاند.
خبرگزاری فارس به نقل از پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس ایران، علت مراجعه این شهروندان به مراکز درمانی را "غلظت آلایندگیهای هوا" اعلام کرده است.
بیشترین موارد مراجعه به مراکز درمانی در استانهای اصفهان، البرز و تهران گزارش شده است. گفته میشود که پایگاههای اورژانس در مناطق ۲۲گانه تهران به حالت آمادهباش در آمدهاند.
به مردم کلانشهرهای ایران توصیه شده است که در صورت عدم لزوم از خانههای خود خارج نشوند و از حضور در معابر شهری اجتناب ورزند.
بیتوجهی به آلودگی هوا
محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از عدم اجرای قوانین تصویب شده در مجلس در رابطه با آلودگی هوا انتقاد کرده است.
صادقی علت اصلی آلودگی هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران را تردد وسایل نقلیه فرسوده میداند. نماینده تهران ضمن اشاره به قانون مصوبه سال ۱۳۷۴ مبنی بر خروج خودروهای فرسوده از سامانه رفت و آمد شهری گفته است:
«برخلاف ماده "۱۰” قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سوم اردیبهشت ماه سال ۷۴ که بر عدم شمارهگذاری وسایل نقلیه موتوری آلاینده تاکید داشته؛ همچنان این وسایل آلاینده پس از گذشت ۲۴ سال از تصویب قانون، شمارهگذاری میشوند و این بیتوجهی به قوانین تصویب شده، جای سوال دارد.»
محمود صادقی درباره تاثیر افزایش بهای بنزین در کاهش آلودگی هوا ابراز تردید کرده و گفته است که شدت آلودگی هوا ظرف روزهای گذشته حکایت از آن دارد که این اقدام نیز از میزان غلظت آلایندهها نکاسته است.
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، (ایرنا) نیز با انتشار گزارشی با عنوان "یکهتازی آلودگی هوا و تماشای ۱۸ دستگاه متولی" به افزایش شمار خودروهای فرسوده در خیابانهای شهرهای بزرگ ایران پرداخته است.
بر اساس این گزارش ۳۳ درصد خودروهای موجود در خیابانهای پایتخت و دیگر کلانشهرهای ایران فرسوده هستند. این گزارش میزان تولید آلایندههای ناشی از تردد خودروهای فرسوده اسقاطی را ۲۰ تا ۲۵ برابر خودروهای نو اعلام کرده است.
نویسنده این گزارش هشدار داده است که هرگاه روند دور حذف خودروهای فرسوده به درستی صورت نگیرد تا سال ۱۴۰۲ تنها در تهران تعداد سواریهای اسقاطی به بیش از ۶۳۵ هزار دستگاه خواهد رسید.
خبرگزاری فارس به نقل از پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس ایران، علت مراجعه این شهروندان به مراکز درمانی را "غلظت آلایندگیهای هوا" اعلام کرده است.
بیشترین موارد مراجعه به مراکز درمانی در استانهای اصفهان، البرز و تهران گزارش شده است. گفته میشود که پایگاههای اورژانس در مناطق ۲۲گانه تهران به حالت آمادهباش در آمدهاند.
به مردم کلانشهرهای ایران توصیه شده است که در صورت عدم لزوم از خانههای خود خارج نشوند و از حضور در معابر شهری اجتناب ورزند.
بیتوجهی به آلودگی هوا
محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از عدم اجرای قوانین تصویب شده در مجلس در رابطه با آلودگی هوا انتقاد کرده است.
صادقی علت اصلی آلودگی هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران را تردد وسایل نقلیه فرسوده میداند. نماینده تهران ضمن اشاره به قانون مصوبه سال ۱۳۷۴ مبنی بر خروج خودروهای فرسوده از سامانه رفت و آمد شهری گفته است:
«برخلاف ماده "۱۰” قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سوم اردیبهشت ماه سال ۷۴ که بر عدم شمارهگذاری وسایل نقلیه موتوری آلاینده تاکید داشته؛ همچنان این وسایل آلاینده پس از گذشت ۲۴ سال از تصویب قانون، شمارهگذاری میشوند و این بیتوجهی به قوانین تصویب شده، جای سوال دارد.»
محمود صادقی درباره تاثیر افزایش بهای بنزین در کاهش آلودگی هوا ابراز تردید کرده و گفته است که شدت آلودگی هوا ظرف روزهای گذشته حکایت از آن دارد که این اقدام نیز از میزان غلظت آلایندهها نکاسته است.
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، (ایرنا) نیز با انتشار گزارشی با عنوان "یکهتازی آلودگی هوا و تماشای ۱۸ دستگاه متولی" به افزایش شمار خودروهای فرسوده در خیابانهای شهرهای بزرگ ایران پرداخته است.
بر اساس این گزارش ۳۳ درصد خودروهای موجود در خیابانهای پایتخت و دیگر کلانشهرهای ایران فرسوده هستند. این گزارش میزان تولید آلایندههای ناشی از تردد خودروهای فرسوده اسقاطی را ۲۰ تا ۲۵ برابر خودروهای نو اعلام کرده است.
نویسنده این گزارش هشدار داده است که هرگاه روند دور حذف خودروهای فرسوده به درستی صورت نگیرد تا سال ۱۴۰۲ تنها در تهران تعداد سواریهای اسقاطی به بیش از ۶۳۵ هزار دستگاه خواهد رسید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر