سفارت بریتانیا خرید ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا توسط ایران را تایید کرد
سفارت بریتانیا در ایران روز پنجشنبه تایید کرد که ایران ۴.۲ میلیون دوز واکسن تولید شده توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی استرازنکا را خریداری کرده است.
در اطلاعیه این سفارت تاکید شده است که «همه واکسنهای موجود در بریتانیا» از «استانداردهای جهانی دقیق و جهانی ایمنی» برخوردار هستند و واکسن موثر «جان هزاران انسان را نجات میدهد».
در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به این که «اظهارات رسمی باعث ایجاد تردید در واکسنهای بهخصوصی میشود» آمده است که این اظهارات اگر بر پایه «توجهیات علمی» نباشد، میتواند موجب منصرف شدن افراد از واکسیناسیون و «منجر به مرگ آنها شود».
برخی از مقامهای ارشد سپاه پاسداران از جمله محمدرضا نقدی، معاون هماهنگکننده سپاه بدون ارائه شواهد اعلام کرده بودند که واکسن کرونای آمریکایی نمیزنند و سپاه پاسداران در فرایند توزیع این واکسنها نیز مشارکت نخواهد کرد.
علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز ۱۹ دیماه بدون ارائه هیچ گونه دلیل علمی دستور داد که مقامهای دولت ایران نباید واکسنهای تولیدی آمریکا و بریتانیا را بخرند و در این زمینه به فرانسه هم اعتمادی ندارد.
سازمان عفو بینالمل روز ۲۱ دیماه در اطلاعیهای سخنان رهبر حکومت ایران را «نادیده انگاشتن حق حیات و حق سلامت» برای شهروندان و بازی با جان میلیونها انسان خواند.
در روزهای گذشته مقامهای حکومت ایران با عقبنشینی از این موضوع، با طرح این بحث که واکسن کرونا را از مبدا آمریکا یا بریتانیا نمیخرند، اقدام به خرید واکسن بریتانیایی-سوئدی کردهاند.

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر