یکشنبه، مرداد ۰۸، ۱۴۰۲

رئیس پلیس راهور: خودروها ایمنی ندارند روزی ۶۰ نفر کشته می‌‌شوند

 

رئیس پلیس راهور: خودروها ایمنی ندارند روزی ۶۰ نفر کشته می‌‌شوند


رئیس پلیس راهور: خودروها ایمنی ندارند روزی ۶۰ نفر کشته می‌‌شوند

رئیس پلیس راهور فراجا با انتقاد از ایمنی خودروها از بی‌عملی نسبت به کارهای اساسی نظیر نوسازی ناوگان، تجهیزات و امکانات پلیس، هلال احمر و اورژانس انتقاد کرد و گفت که روزانه ۵۰ تا ۶۰ نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند.

کمال هادیان‌فر می‌گوید: «با وجود تاکیدات مکرر پلیس، توجه لازم به رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها نشده و هیچ اقدامی برای ارتقای ایمنی خودروهای داخلی انجام نشده است.»

ایمنی و افزایش سطح استاندارد خودروها در چندسال گذشته (ظاهرا) مورد تاکید وزارت صمت بوده است. سال جاری نیز خودروسازان ملزم به اجرای هفت استاندارد تعلیقی تا پایان تیرماه سال بودند که قرار بود در صورت عدم اجرا شماره‌گذاری محصولات آنها تعلیق ‌شود.

اما همچون سالهای گذشته دبیر انجمن خودروسازان طی نامه‌ای به وزارت صمت، از عملی نبودن اجرای این استانداردها در زمان تعیین‌شده خبر داد و درخواست تمدید زمان‌بندی مذکور را کرد که مثل چندین سال گذشته مورد موافقت قرار گرفت.

هادیان‌فر همچنین گفته است که در برنامه هفتم توسعه، پیشنهاد پلیس کاهش ۵۰ درصدی آمار جان‌باختگان تصادفات در طول پنج سال بود، ولی دولت در متن لایحه، ۲۵درصد در طول پنج سال را پیش‌بینی کرده است.

به گفته هادیان‌فر ۴۹ درصد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در بیمارستان‌ها یا در حین انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز در این زمینه گفته است که حوادث ناشی از تصادفات تقریباً حدود ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی ملی ما را به خود اختصاص می‌دهد.

محمدحسین صادقی می‌گوید سالانه ۳۵۰ هزار مصدوم سالانه داریم که ۱۰ درصد آنها معلول می شوند و از این میزان بطور متوسط ۳ هزار نفر قطع نخاع می شوند.

به گفته وی ۳۰ درصد از بودجه نظام سلامت به درمان افراد مصدوم از حوادث رانندگی اختصاص می‌یابد و ۳۰ درصد از ورودی پرونده‌ها به دادسراها نیز مربوط به حوادث رانندگی است.

هزینه‌های جانی و مالی کیفیت پایین خودرو در ایران در حالی است که خودروسازان رسما تابع هیچ قانون و بخشنامه‌ای نمی‌شوند و همواره با همکاری دولت‌ها راهی برای دور زدن آنها پیدا می‌کنند.

در همین رابطه جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا مردادماه سال ۱۴۰۱ گفت که اگر وزارت صنعت ادعا کرده است در حال افزایش کیفیت خودرو است داستان و ادعایی بیش نیست و رانت و مافیا همچنان با قوت کار خود را پیش می برد.

به گفته تیمور حسینی سازمان استاندارد اعلام کند چه اتفاقی افتاده است که خودروهایی که پیش‌تر اعلام کردند فاقد استاندارد است حالا استاندارد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر