افزایش بیسابقه واردات بنزین ایران
تحویل نفت به پالایشگاههای داخلی در 2 ماه نخست سال جاری شمسی بیش از 100 هزار بشکه در روز نسبت به برنامه از پیش تعیینشده کاهش داشته است که باعث کاهش تولید بنزین داخلی و افزایش واردات این فرآورده استراتژیک شده است.
بر اساس آمارهای رسمی و منتشر شده شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، قرار بود در سال 94 روزانه 1 میلیون و 818 هزار بشکه نفت خام برای پالایش به پالایشگاههای داخلی تحویل دهد، که این رقم در دو ماهه نخست سال با کاهش 100 هزار بشکهای به 1 میلیون و 710 هزار بشکه در روز رسیده است.
با کاهش پالایش نفت در پالایشگاههای داخلی و به تبع آن کاهش 13 درصدی تولید بنزین و دیگر فرآوردههای نفتی، کمبود بنزین با تکیه بیشتر بر واردات جبران شده است، به گونهای که درابتدای خرداد سال 94 روزانه 40 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد و در پایانههای جنوبی کشور تخلیه شده است. این میزان واردات بنزین از ابتدای انقلاب تا کنون بیسابقه بوده است. چنانکه حتی در زمان مصرف روزانه 85 میلیون لیتر بنزین در کشور میزان واردات از 5 میلیون لیتر در روز فراتر نرفته بود.
این گزارش حاکی است، کاهش تولید بنزین با کیفیت در کشور باعث کاهش محسوس ذخیره بنزین سوپر به میزان 73 میلیون لیتر شده و این کاهش ذخیره به نوبه خود کاهش توزیع بنزین سوپر در کشور را به دنبال داشت.
بر اساس این گزارش، ذخیره بنزین معمولی نیز در زمان یاد شده به 810 میلیون لیتر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1 میلیون و 162 هزار لیتر کاهش را نشان میدهد. بر اساس برنامه باید در حدود 60 میلیون لیتر در روز بنزین پایه در کشور تولید میشد اما در حال حاضر روزانه 51 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید میشود.
بر خلاف بنزین، موجودی ذخایر گازوئیل و نفت کوره این کشور علیرغم کاهش تولید، افزایش چشمگیری داشته است، چنانکه ذخایر نفتگاز کشور با افزایش 972 میلیون لیتری نسبت به مدت مشابه سال 93، به 2 میلیارد و 423 میلیون لیتر افزایش یافته است.
این گزارش حاکی است یکی از دلایل افزایش ذخایر، افزایش تولید گاز کشور با بهره برداری از فاز 12 پارس جنوبی و به تبع آن کاهش تحویل سوخت مایع به نیروگاههای کشور و جایگزینی آن با گاز بوده است، اما با این افزایش تولید گاز، برنامهریزی مشخصی برای مازاد سوخت مایع به خصوص گازوئیل صورت نگرفته، و به همین دلیل همه مخازن سوخت مایع نیروگاهها از گازوئیل و مازوت پر شده است و مصرفی برای آن پیشبینی نشده است.
بر اساس این گزارش با طولانی شدن زمان تسویههای مالی با پالایشگاهها و تغییر قیمت نفت و فرآورده های آن در بازارهای جهانی، محاسبات مالی و برآوردهای بودجهای بین پالایشگاهها و وزارت نفت با مشکل مواجه خواهد شد.
بعضی کارشناسان معتقدند با نفت مازاد کشور که 20 دلار در هر تن زیر قیمت خلیج صادر میشود، امکان تولید بنزین با کیفیت قابل قبول و جبران کسری بنزین کشور وجود دارد و بعضی نمونههای تولید شده در کشور از نمونههای بنزین موتور بعضی پالایشگاهها کیفیت بهتری داشتهاند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر