دوشنبه، اردیبهشت ۰۸، ۱۳۹۳

مرگ هفت نفر بر اثر واژگونی اتوبوس شرکت واحد در تهران

مرگ هفت نفر بر اثر واژگونی اتوبوس شرکت واحد در تهران

شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرد یک دستگاه اتوبوس متعلق به بخش خصوصی در بزرگراه آزادگان از مسیر خارج و واژگون شد. در این حادثه دست‌کم هفت نفر کشته شده‌اند. شمار دقیق مجروحان هنوز مشخص نیست.
روز دوشنبه (هشتم اردیبهشت / ۲۸ آوریل) ساعت ۹ صبح به وقت محلی، یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که در مسیر "چیتگر – شریعتی" تهران فعالیت می‌کرد دچار سانحه شد و هفت تن از مسافرانش در محل حادثه جان خود را از دست دادند.
عین‌الله جهانی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران، به خبرگزاری ایسنا گفت، این اتوبوس که از شمال به جنوب بزرگراه آزادگان در باند کندرو در حال حرکت بود قصد ورود به بزرگراه حکیم شرق را داشت که در راست‌گرد این ورودی واژگون می‌شود.
در نخستین گزارش‌ها شمار مجروحان این سانحه ده نفر اعلام شد. عین‌الله جهانی می‌گوید مجروحان به بیمارستان منتقل شده‌اند اما تعداد دقیق آنها هنوز مشخص نیست.
بررسی علت حادثه
رضا معتمدی، معاون عملیات اورژانس تهران، تعداد مجروحان این حادثه را ۲۶ نفر اعلام کرد و می‌افزاید این افراد به چهار بیمارستان "امام خمینی، رسول اکرم، شریعتی و فیاض‌بخش" منتقل شدند.
پلیس راهور تهران یک تیم کارشناسی ویژه را مامور کرده تا از نظر فنی و قانونی علت واژگونی اتوبوس و تخلف احتمالی در این حادثه را بررسی کند.
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور با اشاره به این که بازرسی هنوز ادامه دارد به ایسنا گفت: «آنچه مسلم است اتوبوس مذکور داخل رمپ واژگون شده و نیروی گریز از مرکز می‌تواند موجب واژگونی آن شده باشد. از سوی دیگر حد مجاز سرعت در داخل رمپ و لوپ‌ها حداکثر ۳۰ کیلومتر در ساعت است.»
پیمان سنندجی، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سرعت اتوبوس را ۵۰ کیلومتر در ساعت و "در حد استاندارد" اعلام کرده است.
عذرخواهی مدیر شرکت واحد
مدیرعامل شرکت واحد با ابراز تاسف و عذرخواهی از شهروندان گفته است: «در پی این حادثه بلافاصله جلسه کمیته انضباطی تشکیل شد و براساس بند ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی حکم انحلال شرکت خصوصی که اتوبوس مذکور متعلق به آن است، صادر شد.»
بنابر گزارش‌ها راننده اتوبوس در بیمارستان بستری است و زیر نظر ماموران کلانتری قرار دارد. مسئولان شرکت واحد گفته‌اند که این فرد سابقه تخلفی در این شرکت نداشته است.
به گفته‌ی سنندجی کنترل اتوبوس هنگام خروج از بزرگراه آزادگان از دست راننده خارج شده و "به نظر می‌رسد نقص فنی علت حادثه باشد".
سال گذشته و به دنبال چند حادثه مرگبار که اتوبوس‌های اسکانیا در آن سهیم بودند، عدم رعایت نکات ایمنی در ساخت این خودروها و استفاده از "لاستیک‌های بی‌کیفیت چینی" بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی داشت.
هزاران نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها
شهریورماه سال گذشته و پس از تصادف دو اتوبوس در اتوبان تهران ـ قم که بیش از ۶۰ کشته بر جا گذاشت، فرمانده پلیس راه ایران شرکت عقاب، سازنده اتوبوس‌های اسکانیا را به علت عدم رعایت نکات ایمنی مسئول این حادثه اعلام کرد.
ایران دارای ناامن‌ترین جاده‌های دنیاست و شمار قربانیان حوادث رانندگی، گرچه در یک دهه گذشته و به‌ویژه با توجه به افزایش تعداد خودروها کاهش یافته، همچنان بسیار بالاست.
اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور، دوم اردیبهشت در گزارشی که به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارائه کرد تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در سال ۹۲ را ۱۸ هزار نفر اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا و به نقل از مومنی، در سال ۸۰ خورشیدی در ایران ۴ میلیون خودرو وجود داشته و این کشور با ۱۹ هزار قربانی رتبه اول جهان را در مرگ و میر ناشی از تصادف‌های رانندگی داشته است.
بنابر این گزارش در سال ۹۰ با افزایش تعداد خودروها به ۱۶ میلیون دستگاه، شمار کشته‌شدگان در جاده‌های ایران به ۱۷ هزار نفر کاهش یافت.
مسئولان تعداد نقطه‌های حادثه‌خیز در جاده‌های ایران را از سه تا هفت هزار متفاوت اعلام کرده‌اند. بخش بزرگ این آمار به پر ترددترین راه‌های کشور از جمله مسیرهای ارتباطی با استان‌های شمالی مربوط می‌شود.
تعداد نقطه‌های حادثه‌خیز در جاده چالوس که نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر است تا ۱۴۰ نقطه گزارش شده است. حدود دو ماه پیش سقوط یک اتوبوس به دره در جاده هراز ۱۵ کشته و نزدیک به ۲۰ مجروح بر جای گذاشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر