بازگشت بیسروصدای خودروهای آمریکایی به بازار ایران
با گذشت بیش از سه دهه از قطع روابط رسمی میان ایران و آمریکا، حالا منطقه
آزاد ارس نخستین روزنهای است که زمینه بازگشت خودروهای غولپیکر آمریکایی
به بازار بزرگ ایران را فراهم کرده است.
به رغم علاقه دیرینه ایرانیها به خودروهای آمریکایی، بیش از سه دهه است که
به دنبال قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک میان ایران و آمریکا، عملا امکان
وارد کردن این خودروها به ایران وجود نداشت، اما حالا گزارشها نشاندهنده
بازگشت تدریجی مدلهایی از برندهای مشهور آمریکایی نظیر فورد، داج، جنرال
موتورز و شورلت به بازار ایران است.
خبرگزاری رویترز، در گزارشی اختصاصی از حضور چشمگیر برخی از خودروهای لوکس آمریکایی در خیابانهای تبریز خبر داده است؛ خودروهایی که از طریق منطقه آزاد تجاری "ارس" وارد ایران میشوند.
عشق به این "خودروهای بزرگ" یکی از ویژگیهای مشترک ایرانیان و آمریکاییها است. پیش از انقلاب اسلامی، ایران یکی از بازارهای بزرگ و شکوفا برای خودروها و کامیونهای امریکایی بود، اما قطع روابط و اعمال تحریمها علیه ایران و البته محدودیتهای اعمالشده از سوی ایران برای واردات این خودروها، زمینه وداعی ۳۴ ساله را فراهم کرد.
غولهای خودروسازی آمریکا در انتظار "توافق بزرگ"
به گزارش رویترز، از سال گذشته به تدریج ورود نسل جدید خودروهای لوکس آمریکایی به ایران آغاز شده است. رویترز میگوید نشانههای روشنی وجود دارد که در صورت حصول توافقی بزرگتر میان ایران و آمریکا و رفع تحریمها و کاستن از تنشها در روابط دو کشور، غولهای خودروسازی آمریکا میتوانند بار دیگر حضوری پررنگ در بازار پرتقاضای ایران داشته باشند.
اکنون بیش از ۲۰ شرکت فعال در زمینه واردات خودرو، مشغول وارد کردن خودروهای آمریکایی به منطقه آزاد تجاری ارساند. یکی از آنها در گفنتوگو با رویترز میگوید غیبت طولانی خودروهای آمریکایی در بازار ایران، باعث افزایش جذابیت این "خودروهای ممنوعه" برای مشتریان ایرانی شده است.
منطقه آزاد تجاری ارس هشت سال پیش در شمال غربی ایران و در نقطه مرزی با آذربایجان و ارمنستان تاسیس شده است. واردات خودرو به این منطقه از سال گذشته آغاز شده، اما حالا پس از توافق ژنو به نظر میرسد میزان واردات بهطور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
"دولت تاجران را به واردات محصولات آمریکایی ترغیب میکند"
با ممنوعیت واردات مستقیم خودروهای آمریکایی به ایران، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با قرار گرفتن در موقعیت "واسطه فروش" سود فراوانی کسب میکردند، اما حالا با چرخش به ارس این سودها نصیب شرکتهای ایرانی خواهد شد.
تاجران ایرانی در گفتوگو با رویترز گفتهاند از نیمه نخست ۲۰۱۲ بیش از ۱۵۰۰ خودروی لوکس در منطقه ارس فروخته شده که بیش از نیمی از آنها مدلهای مختلف خودروهای آمریکایی بودهاند؛ از شورلت و جنرال موتورز گرفته، تا فورد و داج.
بر اساس قوانین مرتبط با مناطق آزاد در ایران، تنها ساکنان این مناطق یا کسانی که مشغول فعالیت اقتصادی رسمی در آن هستند میتوانند این خودروها را بخرند. مالکان این خودروها میتوانند در همین منطقه و البته در شهر تبریز از آن استفاده کنند. گذشته از اینها، امکانی هم برای دریافت پلاک "گذر موقت" پیشبینی شده که به مالکان امکان استفاده خودرو در دیگر نقاط ایران را هم میدهد، اما تنها برای دو ماه.
منابع آگاه در حوزه واردات ایران به رویترز گفتهاند که دولت جمهوریاسلامی در حال ترغیب کمپانیهای واردکننده به واردات خودرها و کامیونهای آمریکایی به ایران است. برخی از آنها میگویند دولت حتی قصد دارد زمینه راهاندازی خط مونتاژ خودروهای آمریکایی در ایران را فراهم کند؛ موضوعی که اگرچه دور از دسترس به نظر میرسد، اما به گفته این منابع از اهداف بلندمدت دولت روحانی است.
پیش از انقلاب کمپانی آمریکایی "جنرال موتورز" از شرکای اصلی "ایران خودرو" بود، اما پس از انقلاب سیطره خودروسازان آمریکایی در ایران پایان یافت و رقبای فرانسوی، کرهای و ژاپنی خلاء محصولات آمریکایی را پر کردند. با این حال، کارشناسان و تاجران میگویند به محض حلوفصل بحران تحریمها، راه برای واردات بیشتر محصولات آمریکایی یا حتی راهاندازی خط مونتاژ این محصولات در ایران فراهم خواهد شد.
خبرگزاری رویترز، در گزارشی اختصاصی از حضور چشمگیر برخی از خودروهای لوکس آمریکایی در خیابانهای تبریز خبر داده است؛ خودروهایی که از طریق منطقه آزاد تجاری "ارس" وارد ایران میشوند.
عشق به این "خودروهای بزرگ" یکی از ویژگیهای مشترک ایرانیان و آمریکاییها است. پیش از انقلاب اسلامی، ایران یکی از بازارهای بزرگ و شکوفا برای خودروها و کامیونهای امریکایی بود، اما قطع روابط و اعمال تحریمها علیه ایران و البته محدودیتهای اعمالشده از سوی ایران برای واردات این خودروها، زمینه وداعی ۳۴ ساله را فراهم کرد.
غولهای خودروسازی آمریکا در انتظار "توافق بزرگ"
به گزارش رویترز، از سال گذشته به تدریج ورود نسل جدید خودروهای لوکس آمریکایی به ایران آغاز شده است. رویترز میگوید نشانههای روشنی وجود دارد که در صورت حصول توافقی بزرگتر میان ایران و آمریکا و رفع تحریمها و کاستن از تنشها در روابط دو کشور، غولهای خودروسازی آمریکا میتوانند بار دیگر حضوری پررنگ در بازار پرتقاضای ایران داشته باشند.
اکنون بیش از ۲۰ شرکت فعال در زمینه واردات خودرو، مشغول وارد کردن خودروهای آمریکایی به منطقه آزاد تجاری ارساند. یکی از آنها در گفنتوگو با رویترز میگوید غیبت طولانی خودروهای آمریکایی در بازار ایران، باعث افزایش جذابیت این "خودروهای ممنوعه" برای مشتریان ایرانی شده است.
منطقه آزاد تجاری ارس هشت سال پیش در شمال غربی ایران و در نقطه مرزی با آذربایجان و ارمنستان تاسیس شده است. واردات خودرو به این منطقه از سال گذشته آغاز شده، اما حالا پس از توافق ژنو به نظر میرسد میزان واردات بهطور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
"دولت تاجران را به واردات محصولات آمریکایی ترغیب میکند"
با ممنوعیت واردات مستقیم خودروهای آمریکایی به ایران، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با قرار گرفتن در موقعیت "واسطه فروش" سود فراوانی کسب میکردند، اما حالا با چرخش به ارس این سودها نصیب شرکتهای ایرانی خواهد شد.
تاجران ایرانی در گفتوگو با رویترز گفتهاند از نیمه نخست ۲۰۱۲ بیش از ۱۵۰۰ خودروی لوکس در منطقه ارس فروخته شده که بیش از نیمی از آنها مدلهای مختلف خودروهای آمریکایی بودهاند؛ از شورلت و جنرال موتورز گرفته، تا فورد و داج.
بر اساس قوانین مرتبط با مناطق آزاد در ایران، تنها ساکنان این مناطق یا کسانی که مشغول فعالیت اقتصادی رسمی در آن هستند میتوانند این خودروها را بخرند. مالکان این خودروها میتوانند در همین منطقه و البته در شهر تبریز از آن استفاده کنند. گذشته از اینها، امکانی هم برای دریافت پلاک "گذر موقت" پیشبینی شده که به مالکان امکان استفاده خودرو در دیگر نقاط ایران را هم میدهد، اما تنها برای دو ماه.
منابع آگاه در حوزه واردات ایران به رویترز گفتهاند که دولت جمهوریاسلامی در حال ترغیب کمپانیهای واردکننده به واردات خودرها و کامیونهای آمریکایی به ایران است. برخی از آنها میگویند دولت حتی قصد دارد زمینه راهاندازی خط مونتاژ خودروهای آمریکایی در ایران را فراهم کند؛ موضوعی که اگرچه دور از دسترس به نظر میرسد، اما به گفته این منابع از اهداف بلندمدت دولت روحانی است.
پیش از انقلاب کمپانی آمریکایی "جنرال موتورز" از شرکای اصلی "ایران خودرو" بود، اما پس از انقلاب سیطره خودروسازان آمریکایی در ایران پایان یافت و رقبای فرانسوی، کرهای و ژاپنی خلاء محصولات آمریکایی را پر کردند. با این حال، کارشناسان و تاجران میگویند به محض حلوفصل بحران تحریمها، راه برای واردات بیشتر محصولات آمریکایی یا حتی راهاندازی خط مونتاژ این محصولات در ایران فراهم خواهد شد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر