شنبه، آذر ۱۶، ۱۳۹۲

فرسوده‌ترین هواپیماهای جهان در ایران

فرسوده‌ترین هواپیماهای جهان در ایران

 

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی ایران می‌گوید کهنه‌ترین هواپیماهای موجود در دنیا در ایران است و ۸۰ درصد از فرودگاه‌های کشور فقط هفته‌ای دو پرواز دارند. به اعتقاد او این وضعیت شایسته مردم نیست.
ایران ایر در سال ۱۳۶۰ جزو ۱۰ شرکت برتر ایمن دنیا بود
علی‌محمد نوریان، قائم مقام وزیر راه ایران در امور هوانوردی روز شنبه (۱۶ آذر/ ۷ دسامبر) در مراسم "روز جهانی هواپیمایی کشوری" گفت: «از نظر روحی برای ما سخت است که کشورهای کوچک خلیج فارس وضعیت بهتری در صنعت هوایی نسبت به ما داشته باشند و امیدواریم که در شرایط ایجاد شده، موقعیت خود را در جهان تغییر دهیم.»

این مقام ایرانی در تشریح وضعیت صنعت هوانوردی ایران گفت: «۸۰ درصد از فرودگاه‌های کشور فقط هفته‌ای دو پرواز دارند. کهنه‌ترین هواپیماهای موجود در دنیا برای ایران است و این وضعیت شایسته مردم نیست.»

قائم مقام وزیر راه ایران در سخنان خود در تهران با اشاره به ناتوانی ناوگان هوایی ایران گفت، شرکت‌های هواپیمایی خارجی، مسافران هوایی به مقصد ایران و از ایران به خارج را از آن خود کرده‌اند.

او افزود: شرکت‌های خارجی در هفته بیش از ۷۰ پرواز به تهران دارند و قطر با ایجاد هاب [تجهیزات سخت‌افزاری برای وصل شبکه‌های کامپیوتری] منطقه‌ای مسافران را [از ایران] به دوحه می‌برد و از آنجا به کشورهای دیگر می‌فرستد.»

اثرات تحریم‌ها و انزوای بین‌المللی

علی‌محمد نوریان گفت، ایران ایر در سال ۱۳۶۰ جزو ۱۰ شرکت برتر ایمن دنیا بود که البته شرایط جنگ تحمیلی و تحریم‌ها موجب کاهش رتبه این "ایرلاین" شد.

ناوگان هوایی ایران بیشترین آسیب را از تحریم‌های بین‌المللی دیده است. در اثر این تحریم‌ها ایران نه قادر است هواپیماهای تازه بخرد و نه می‌تواند قطعات یدکی هواپیماهای موجود خود را که عموما محصول شرکت آمریکایی بوئینگ است، تامین نماید.

هواپیمای شرکت آسمان، یکی از ایرلاین‌های ایرانی
تحریم‌های بین‌المللی از یک سو و انزوای بین‌المللی نظام سیاسی حاکم بر ایران از سوی دیگر موجب شده که پروازهای شرکت‌های مسافربری هوایی ایرانی به خارج سال به سال محدودتر شده و ظرفیت‌های آن‌ها تحلیل رود.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی، خواستار اصلاح وضعیت حمل و نقل هوایی کشور و ارتقا آن شد و گفت: «هر گوشه کشور یک فرودگاه دارد؛ در واقع بیش از ۸۰ فرودگاه داریم که ۸۰ درصد آنها در هفته بیش از دو پرواز ندارند و مابقی هفته خالی است.»

نوریان با اشاره به تنزل رتبه صنعت هوایی ایران در دنیا، گفت: «اغلب شرکت‌های هواپیمایی ما چارترایرلاین [شرکت‌های با هواپیماهای اجاره‌ای] هستند و مشخصات یک ایرلاین واقعی را ندارند.»

قائم مقام وزیر راه "فقدان استراتژی مدون همه‌جانبه و بالا‌بودن میزان تخصیصات تکلیفی و عدم جبران آنها از سوی دولت، اعمال تصمیمات سیاسی، اداری و غیرتخصصی بر مقررات صنعت حمل‌و نقل هوایی از جمله قیمت‌گذاری بلیت و خدمات فرودگاهی" را از جمله نقاط ضعف صنعت هوایی ایران دانست.

نوریان با تاکید بر اینکه قرن ۲۱ قرن صنعت هوایی است، اظهار داشت: «همانطور که قرن ۱۸ برای صنعت دریایی، قرن ۱۹ برای راه آهن بود قرن ۲۱ هم قرن سرعت و تغییرات سریع است که با صنعت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر