علیرضا چشمجهان، یکی از مقامات حمل و نقل آبی ایران میگوید که ۳۰
خطوط معتبر کشتیرانی دنیا، همکاری و سرویس مستقیم خود به بندر شهید رجایی را قطع
کردهاند. وی این امر را به قصد افزایش تحریمها علیه ایران دانسته است.
علیرضا چشمجهان، معاون امور کانتینر و لجستیک تایدواتر خاورمیانه به خبرگزاری
ایسنا گفته که تمامی خطوط معتبر کشتیرانی دنیا، همکاری و سرویسدهی مستقیم خود به
بندر شهید رجایی را قطع کردهاند.
او افزوده که با قطع تردد هر ۳۰ خطوط کشتیرانی و عدم همکاری آنها با بندر شهید رجایی، حمل محمولهها و کالاهای این بندر از طریق شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و الفجر صورت میگیرد.
علیرضا چشمجهان یادآور شده که ۲۶ خط معتبر کشتیرانی که با بندر شهید رجایی همکاری داشتند، پیشتر به همکاری خود خاتمه داده بودند و چهار خط کشتیرانی باقیمانده نیز پیش از موعد مقرر اعلام شده به کار خود پایان دادند: «از قبل اعلام شده بود که تمامی خطوط ازتاریخ اول جولای ۲۰۱۳ یعنی ۱۰ تیرماه ۱۳۹۲ همکاری خود با بندر رجایی را قطع میکنند و این امر به منظور افزایش تحریمها علیه کشورمان بوده است.»
معاون امور کانتینر و لجستیک شرکت تایدواتر، این را تکذیب کرده که تصمیم خطوط یاد شده به مدیریت مدیران مجموعه بنادر ایران یا اپراتور اول بندر شهید رجایی باز میگردد.
اپراتور اول بندر شهید رجایی، در فهرست تحریمهای یکجانبه آمریکا قرار دارد. علیرضا چشمجهان اما تصریح کرده که قرار داشتن این بندر در لیست سیاه تحریمها، ربطی به قطع همکاری ۳۰ خط کشتیرانی معتبر با ایران ندارد: «زیرا هر نام دیگری نیز در بندر شهید رجایی وجود داشت باز هم این اتفاق صورت می گرفت.»
با این همه، وی خاطر نشان کرده است که متولیان امر میتوانستند با تصمیمات مدبرانه، از سرعت ترک خطوط بینالمللی از بندر عباس بکاهند ولی این تدبیر از سوی آنان مشاهده نشد.
بندر شهید رجایی در نزدیکی تنگه استراتژیک هرمز، مهمترین بندر تجاری ایران به شمار میرود. این بندر اصلیترین بندر کانتینری ایران نیز هست و در میان بندرهای کانتینری در جهان رتبه ۴۴ و در بین بندر های منطقه مقام چهارم را دارد.
بنا بر طرح های توسعه قرار بود ظرفیت عملیاتی این بندر ارتقا یابد و با ظرفیت بیش از ۶ میلیون تن کانتینر به رده بیستمین بندر کانتینری جهان برسد. آن گونه که خبرگزاری "ایسنا" مینویسد، تنها ۴ خط کشتیرانی خارجی باقیمانده نیز از ابتدای هفته جاری (هفته نخست تیرماه) با تغییر مسیر خود، از حضور در این بندر خودداری کردهاند.
جایگزینی بندرعباس با بندر شهید رجایی
پیش از این و در ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۲ اعلام شده بود که خطوط کشتیرانی خارجی، صادرات کانتینری فرآوردههای نفتی به ویژه قیر، انواع روغنهای صنعتی و گریس را متوقف کردهاند.
سید حمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی ایران به پایگاه خبری
و اطلاعرسانی "ایران پرتو" گفته بود که پس از توقف صادرات فرآوردههای نفتی
کانتینری ایران در سال ۱۳۹۱ توسط خطوط کشتیرانی اروپایی، خطوط کشتیرانی چینی و
کرهای نیز از ابتدای سال ۱۳۹۲ اقدام به توقف این صادرات کردهاند.
حسینی تصریح کرده بود که بخش خصوصی، تدابیر ویژهای برای حل این مشکل و ادامه روند صادرات فرآوردههای مختلف نفتی در دستور کار خود قرار داده و از جمله محمولههای نفتی را برای حمل کانتینری به بندرعباس ارسال میکند.
این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی افزوده بود که این محمولهها از بندرعباس، به برخی بنادرکشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس فرستاده شده و پس از ان به بازارهای جهانی ارسال میشوند.
او افزوده که با قطع تردد هر ۳۰ خطوط کشتیرانی و عدم همکاری آنها با بندر شهید رجایی، حمل محمولهها و کالاهای این بندر از طریق شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و الفجر صورت میگیرد.
علیرضا چشمجهان یادآور شده که ۲۶ خط معتبر کشتیرانی که با بندر شهید رجایی همکاری داشتند، پیشتر به همکاری خود خاتمه داده بودند و چهار خط کشتیرانی باقیمانده نیز پیش از موعد مقرر اعلام شده به کار خود پایان دادند: «از قبل اعلام شده بود که تمامی خطوط ازتاریخ اول جولای ۲۰۱۳ یعنی ۱۰ تیرماه ۱۳۹۲ همکاری خود با بندر رجایی را قطع میکنند و این امر به منظور افزایش تحریمها علیه کشورمان بوده است.»
معاون امور کانتینر و لجستیک شرکت تایدواتر، این را تکذیب کرده که تصمیم خطوط یاد شده به مدیریت مدیران مجموعه بنادر ایران یا اپراتور اول بندر شهید رجایی باز میگردد.
اپراتور اول بندر شهید رجایی، در فهرست تحریمهای یکجانبه آمریکا قرار دارد. علیرضا چشمجهان اما تصریح کرده که قرار داشتن این بندر در لیست سیاه تحریمها، ربطی به قطع همکاری ۳۰ خط کشتیرانی معتبر با ایران ندارد: «زیرا هر نام دیگری نیز در بندر شهید رجایی وجود داشت باز هم این اتفاق صورت می گرفت.»
با این همه، وی خاطر نشان کرده است که متولیان امر میتوانستند با تصمیمات مدبرانه، از سرعت ترک خطوط بینالمللی از بندر عباس بکاهند ولی این تدبیر از سوی آنان مشاهده نشد.
بندر شهید رجایی در نزدیکی تنگه استراتژیک هرمز، مهمترین بندر تجاری ایران به شمار میرود. این بندر اصلیترین بندر کانتینری ایران نیز هست و در میان بندرهای کانتینری در جهان رتبه ۴۴ و در بین بندر های منطقه مقام چهارم را دارد.
بنا بر طرح های توسعه قرار بود ظرفیت عملیاتی این بندر ارتقا یابد و با ظرفیت بیش از ۶ میلیون تن کانتینر به رده بیستمین بندر کانتینری جهان برسد. آن گونه که خبرگزاری "ایسنا" مینویسد، تنها ۴ خط کشتیرانی خارجی باقیمانده نیز از ابتدای هفته جاری (هفته نخست تیرماه) با تغییر مسیر خود، از حضور در این بندر خودداری کردهاند.
جایگزینی بندرعباس با بندر شهید رجایی
پیش از این و در ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۲ اعلام شده بود که خطوط کشتیرانی خارجی، صادرات کانتینری فرآوردههای نفتی به ویژه قیر، انواع روغنهای صنعتی و گریس را متوقف کردهاند.
حسینی تصریح کرده بود که بخش خصوصی، تدابیر ویژهای برای حل این مشکل و ادامه روند صادرات فرآوردههای مختلف نفتی در دستور کار خود قرار داده و از جمله محمولههای نفتی را برای حمل کانتینری به بندرعباس ارسال میکند.
این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی افزوده بود که این محمولهها از بندرعباس، به برخی بنادرکشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس فرستاده شده و پس از ان به بازارهای جهانی ارسال میشوند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر